Deamon X Machina הוא לא משחק ריק מתוכן אבל הוא כמעט וריק מעלילה. עם אפשרויות עיצוב רבות וויזואליות מרשימה, יש כאן הרגשה של פספוס.

Daemon X Machina הוא המשחק החדש והבלעדי ל-Switch שפותח על ידי Marvelous. להשקת המשחק קדמו שני דמואים. הדמו הראשון שיצא אי שם בפברואר השנה ספג המון ביקורת, ואכן עם השקת הדמו השני בספטמבר נראה כי המפתחים לקחו את ההערות לצומת ליבם ואכן ניתן היה להתרשם ממשחק מלוטש יותר. אבל למרות זאת, משהו עדיין הרגיש לי חסר ואפילו די ריק, ולכן חיכיתי מאוד להזדמנות להתרשם מהמשחק המלא ולא רק מהמערכות אותן הציג לנו הדמו.

הבזקים של עלילה

Daemon X Machina נפתח עם תרחיש שפורס בפנינו את הבסיס לעלילת המשחק – יום בהיר אחד הירח מתרסק לתוך הכוכב וקרינה משונה מתפשטת ברחבי הכוכב ומשפיעה על הבינה המלאכותית בה נעזרה האנושות. במקום להגן ולסייע לאנושות, המכונות רוצות עכשיו להביא להכחדה של המין האנושי על פני הכוכב. החוצנים (Outers), חבורה של טייסי מכאות שהם גם שכירי חרב, רכשו בהשפעת הקרינה יכולות מיוחדות ומשמשים כעת כמגניה של האנושות בקרב מול כוחות הבינה המלאכותית המכונים בני האלמוות (The Immortals).

מבולבלים קצת? ככה גם אני הרגשתי וככה מרגישה העלילה כאן – בלגן של אירועים ואינטראקציות עם דמויות שונות ומשונות, וקצת קשה להבין מה קורה. מורגש מחסור בהרבה פרטי רקע, אז אם חיפשתם עלילה זה כנראה לא המשחק בו תמצאו אותה.

עם פתיחת המשחק נמצא את עצמנו במעין האנגר בו נמצא הארסנל (Arsenal) שלנו, כך המשחק מכנה את הרובוטים של האנושות. בלי יותר מדי הסברים, נצטרך לגלות שאת המשימות מקבלים מהקונסולה הראשית שבמרכז ההאנגר. לכל אורך תחילת המשחק, היתה לי מעין הרגשה שיכלו לעשות קצת יותר מאמץ בלעזור ולהבין את המכניקות השונות ושאני נאלץ לגלות הכל בעצמי. זו היתה חוויה די מייגעת.

לאורך המשחק נגלם טירון ירוק שהצטרף לאחת מסיעות שכירי החרב. במהלך המשימות השונות יצטרפו אלינו שכירי חרב מסיעות שונות, כאשר בכל משימה לפני היציאה למשימה עצמה תהיה הקדמה עלילתית לכאורה ואינטרקציה שלנו עם שכירי החרב המתלווים אלינו. האינטרקציה לאורך המשחק עם הדמויות השונות אותן נפגוש נעשית דרך הודעות טקסט. גם זה מרגיש מייאש לעיתים, בייחוד לאור העלילה התלושה וחוסר העומק של הדמויות.

את המשימות נקבל מבינה מלאכותית העונה לשם ארבע (Four). לצערי, הן לא יותר מדי מגוונות – "צא ותשמיד בינות מלאכותיות באזור הזה או באזור ההוא", לפעמים "תעשה זאת תוך כדי שאתה מגן על מישהו/משהו" ופעם בכמה משימות "תילחם גם במעין בוס בדמות מגה רובוט ענקי כזה או אחר". עיקר הגיוון בעיני הגיע דווקא במשימות בהן אתם מתחילים את המשימה ללא הרובוט ועליכים להתגנב או להילחם בתור הטייס, אבל הן היו מועטות למדי וחבל. בכלל לדעתי, תכלית המשחק היא גריינד וכל מה שמסביב מהווה מעין ריפוד כדי שנחשוב שאולי יש כאן קצת יותר עומק.

בובה על חוט

השליטה במשחק מתחלקת לשניים, שליטה בטייס ושליטה ברובוטים. כמו שציינתי מקודם, המשחק לא ממש טורח להחזיק לנו יד ולהדריך – אין כאן ממש משימת היכרות. השליטה ברובוט שלנו סך הכל מרגישה די טוב – יש שליטה נפרדת לכל יד כך שתוכלו להחזיק ולהשתמש בנשקים שונים לכל יד, וכן מערכת רכישת מטרות שלרוב מבטיחה פגיעה ברגע שהאויב נרכש, כתלות במהירות התחמושת בה תשתמשו. עם זאת, יש כאן עקומת למידה בכל הנוגע לשליטה ברובוט בזמן תעופה, וזה הורגש במיוחד בקרבות מול ארסנלים אחרים, במיוחד בגלל ששאר האויבים בהם נתקלתי לא היו עד כדי כך מוביליים.

בתור הטייס ייצא לכם לשחק בשני מצבים, או כאשר הרובוט שלכם ספג יותר מדי נזק ונהרס, או במשימות אותן הזכרתי, בהן תתחילו מחוץ לרובוט. השליטה בטייס עצמו היא די פשוטה, יש לנו שתי אפשרויות לחימה בתור הטייס – לזרוק רימונים או לירות באמצעות מעין רחפן בסיסי, אבל די והותר בשביל להשיב מלחמה.

בנה לך מכונת מלחמה

Daemon X Machina הוא בסופו של דבר משחק שמתמקד בחוויה אחת ומנסה לעשות את זה טוב – התאמה אישית. כבר בפתיחת המשחק, נחשף למסך בניית הדמות של הטייס שלנו, שהוא ללא ספק עמוס באפשרויות – אמנם בכל אחת מהן עלינו לבחור מתוך תבניות מוכנות מראש, ללא יכולת לכוונון אבל עדיין ההיצע ורמת הפירוט מרשימה.

אפילו את ממשק המשתמש ואת תצורת תפריטי המידע השונים ברובוט שלנו נוכל לשנות וזה נחמד. תוכלו לקחת כל אחד מהמדדים השונים המוצגים לנו ולגרור אותו למקום בו נח לכם שיופיע. אמנם לי אישית זה הרגיש כמו מיקרו ניהול ברמה הטרחנית, אבל סך הכל רמת ההתאמה האישית היא מהגבוהות שראיתי לאחרונה.

חווית ההתאמה האישית לא נגמרת רק ביצירת דמות הטייס שלכם, אלא מלווה אותנו בכל המשחק. את יכולות הטייס למשל נוכל לשדרג באמצעות כסף במעבדה שבהאנגר על ידי השקעה בשלושה עצי כישורים שונים – שידרוגי ראש, שידרוגי פלג גוף עליון ושדרוגי פלג גוף תחתון, כאשר השדרוגים השונים בהם נשקיע ישפיעו גם על המראה החיצוני של הטייס.

כך למשל, השקעה בשידרוגי ראש לשיפור רכישת המטרות תגרום משלב מסויים לשתלים להופיע מעל עיני הטייס שלכם או שדרוג של פלג הגוף העליון יתבטא בהחלפת הזרוע שלו בזרוע רובוטית.

גם הארסנל שלנו ניתן להתאמה אישית וזה מתבטא בהכל, מבחירת הנשקים ושדרוג היכולות שלהם, לבחירת חלקי שריון שונים עם יכולות שונות ולצבע והלוגו שיופיעו על כל חלק – תוכלו להרכיב את מכונת המלחמה המושלמת שלכם.

נוכל לקנות נשקים חדשים וכן חלקי שריון, אבל לרוב נשיג אותם כשלל במשימות השונות, או כמתנה מהסיעה ששלחה אותנו למשימה.

חלקי השריון מתחלקים לראש, זרוע ימין, זרוע שמאל, מרכז גוף, ורגליים. בכל רגע נתון נוכל לשאת על הרובוט 6 נשקים שונים – נשק כתף, 4 נשקים לידיים, ש-2 מהם פעילים ועוד 2 שניתן להחליף אליהם, ולבסוף נשקי סיוע כמו רימונים, עוד מקום לתחמושת, מוקשים ועוד. מבחר הנשקים הוא די מרשים ונע ממשגרי טילי כתף דרך בזוקות, מכונות ירייה, רובי צלפים ולייזרים ואפילו מגנים וחרבות.

את כל הנשקים וחלקי השריון נוכל לשדרג בין המשימות ואפילו לייצר נשקים חדשים. לרוב השיפורים הם די מאוזנים, ככה שאם עכשיו נשק עושה יותר נזק, הוא גם יורה יותר לאט, או עם מחסנית בעלת קיבולת קטנה יותר. העובדה הזאת גורמת לכך שגם נשקים שהשגנו בתחילת המשחק נשארים רלוונטיים גם במשימות מתקדמות יותר. דרך נוספת לשדרג את הנשקים היא להוסיף להם שיפורים אותם נמצא כשלל במהלך הקרבות.

כל היצע הנשקים והשריונות מייצר רובד טקטי למשימות ומצריך מכם לחשוב ולהרכיב את המפרט המתאים לכל משימה. לא מצאתי קונפיגורציה אחת שהתאימה לי להכל, וכמעט בכל משימה הייתי צריך לשנות חלקים ולבחור נשקים אחרים, אותם השגתי מלחזור שוב ושוב על משימות כחלק מגריינד מייגע.

גדול ביפן

המשחק נראה טוב על ה-Switch, גם במצב נייד וגם במצב נייח. לא מדובר כאן על גרפיקה שאפילו מתיימרת להיות מציאותית אלא ברוח משחקי ה-Switch, מכוונים כאן יותר לויזואליות של אנימה. לדעתי גם קולעים – הרובוטים, הטייסים, הבוסים ואפילו האפקטים של הפיצוצים כולם עשויים טוב עם תשומת לב לפרטים ונראים ורצים טוב.

מאוד אהבתי את הצבעוניות של המשחק, וגם הרובוטים של שכירי החרב שאיתכם הם בדרך כלל צבעוניים ולא שיגרתיים, וניתן להבחין בחימוש השונה שכל אחד מהם נושא. אני אישית מאוד אהבתי את הבוסים הענקיים המעוצבים בהשראת אנימה.

אבל בסופו של דבר, Daemon X Machina הוא משחק עם הרבה בעיות. מתחת לכל הפסאודו עלילה והברדק, הוא פונה לצערי לנישה מאוד ספציפית של אנשים ולאו דווקא לאנשים שנהנים ממשחקי רובוטים, אלא לאנשים שנהנים ממשחקי גריינד והתאמה אישית.

אוהבים לעצב את הדמות שלכם במשחקי מחשב ומשקיעים בזה שעות? נהנתם מלשחק Anthem? (כן מיטב זה אתה) אז אין כאן את הגרפיקה המציאותית של Anthem אבל הי, יצא לכם לעשות גריינד למשימות ולעצב רובוטים! אני אישית התחלתי להנות קצת מהגריינד לקראת הסוף, אבל ההתחלה היתה לי מאוד קשה.

Deamon X Machina זמין בחנויות במהדורה רגילה ובמהדורת אספנים הכוללת את המשחק, מיניאטורה של ארסנל, קופסת מתכת, ספר עם איורים של המשחק ואריזה מגניבה.