ה-Gigabyte X570 AORUS MASTER הוא אחד הלוחות המתקדמים תחת ערכת השבבים (Chipset) X570 החדשה למעבדי AMD, ומעבר לכך שהוא מלא בכל טוב, הוא לא מתפשר על מראה חד, צבעוני ומלהיב.

עם הכרזת הליין החדש של מעבדי AMD, הידועים כמשפחת Ryzen 3000, אי שם בחודש יוני, והשקתו ב-7 ליולי, הוצגה גם ערכת השבבים (להלן – צ'יפסט) החדשה מבית AMD, ה-X570, אשר מעבר לתמיכתה הברורה במעבדי Ryzen 3000, כללה לראשונה גם תמיכה בתקן PCIe 4.0 החדש.

ה-Gigabyte X570 AORUS MASTER הוא לוח אם המבוסס על תושבת AM4 הותיקה של AMD, ועל צ'יפסט X570 החדש. עם תמיכה בתדרי RAM של עד 4400MHz (ע"י פרופיל XMP) עם הדור השלישי של מעבדי Ryzen (או עד 3600MHz עם מעבדי הדור השני).

Gigabyte X570 AORUS MASTER – בנוי לתלפיות

ה-Gigabyte X570 AORUS MASTER הוא בבירור לוח-אם אשר מכוון לפלח השוק העליון, ולא סתם עליון, אלא לאותם משתמשי קצה אשר רוצים למשוך את המערכת שלהם עד הקצה עם Overclock (המהרה) חסרת פשרות. בכדי לעשות זאת, Gigabyte כללה בלוח גופי קירור רבים, ופתרונות אספקת חשמל מתקדמים לכלל רכיבי המערכת.

נתחיל מהצ'יפסט, אשר מגיע עם מאוורר מתקדם ושקט, אשר אינו מופעל כל עוד המערכת אינה חמה, אך עם עליית הטמפרטורות – נכנס לפעולה. לידו ניתן למצוא 3 גופי קירור שחורים וארוכים עבור אותם חיבורי M.2, אשר ישמשו לפיזור החום אשר יווצר בכונני ה-SSD במערכת.

כשנתקדם למעלה בלוח האם, ניתקל בבלוק המסיבי אשר מהווה את מערכת אספקת החשמל למעבד (והזיכרונות) ובלוק הקירור שלהם. הלוח מגיע עם לא פחות מ-14 שלבים, כאשר מתוכם 12 לליבה (CPU) ו-2 לרכיבי SOC נוספים. המערכת כולה מבוססת על טרנזיסטורים (MOSFET) מדגם IR3556 מבית Infineon, בעלי יכולת העברת מתח של 50A. בלוק הקירור של כל המערך הזה כולל צינורות להולכת חום (Heatpipes) בעלי מגע ישיר לרכיבים המהותיים, וכולל סנפירי אלומיניום לפיזור חום יעיל יותר.

בנוסף על כך, Gigabyte החליפה את הפאדים התרמיים הרגילים בפאדים תרמיים בעובי 1.5 מ"מ עם הולכה תרמית גבוהה, בכדי לקדם את הולכת החום מהרכיבים אל בלוק הקירור.
על כל זה, הוסיפו ב-Gigabyte גם Baseplate (כמו ה-Backplate של כרטיסי המסך) מתכתית, אשר מסייעת לפיזור החום, ביחד עם שכבות נחושת עבות הבנויות בתוך ה-PCB של הלוח עצמו.

X570 AORUS MASTER with backplate

פיצ'רים מהחוף של מיקונוס – עד החוף של מוש

בחלקו האחורי של הלוח, בפאנל ה-I/O (כניסות ויציאות), ניתן למצוא כמות מסיבית של חיבורים, הכוללת שני חיבורי USB3 מהדור הראשון, ארבעה חיבורי USB2, חיבור S/PDIF אופטי, חמישה מחברי קול, שני חיבורי ETHERNET, חיבור Type C, שתי נקודות חיבור לאנטנות WIFI, ואפילו זוג כפתורים מיוחדים לעדכון חומרה (Q-Flash plus) וניקוי הגדרות (Clear CMOS).

X570 AORUS MASTER io panel

חיבורי הסאונד מוזנים ע"י שבב ALC1220-VB המתקדם של Realtek. אך זה לא הכל. Gigabyte כללה בלוח גם רכיב DAC (ממיר אותות דיגיטליים לאנלוגיים, לאודיופילים מביניכם) עצמאי, ה-ES9118, בכדי לשפר את בהירות הצליל.

ה-Gigabyte X570 AORUS MASTER מגיע עמוס בחיבורי רשת למיניהם, כך שבנוסף על חיבור ה-GbE הנפוץ של Intel, הלוח כולל גם חיבור 2.5GbE, אשר יאפשר לאלו מכם בעלי ראוטר תומך – חיבור אינטרנט מהיר יותר בעתיד.

ב-Gigabyte גם לא התפשרו על חיבורים אלחוטיים, וכללו תמיכה בתקן WIFI 6 ax החדש (לקצבי העברת נתונים מהירים פי 5.5 מתקן ac) ביחד עם 2 אנטנות AORUS חכמות, וכן רכיב BT בתקן 5 החדש.

X570 AORUS MASTER with box

כמובן, שאי אפשר לשכוח את נושא ה-RGB, אשר כמיטב מסורת משפחת AORUS, גם ה-Gigabyte X570 AORUS MASTER לא נופל בחוסר, וכולל כמה אלמנטי RGB אשר ניתנים לתיכנות בעזרת תוכנת RGB FUSION של Gigabyte.

והשורה התחתונה?

לאלו מכם אשר בחרו ב-AMD להוביל את המערכת שלהם, ה-Gigabyte X570 AORUS MASTER הוא בהחלט בחירה מעניינת. הוא מאפשר Overclock רציני, עמוס בפיצ'רים מכל הסוגים, הוא מאפשר פיזור חום יעיל ושקט, וכולל את רכיבי ה-RGB שאי אפשר לבנות מערכת בלעדיהם.

עם מחיר של כ-1900 ש"ח, ה-Gigabyte X570 AORUS MASTER הוא אולי לוח-אם יקר (וכך גם שאר לוחות ה-X570 בשוק), אך הוא בהחלט קנייה שכל גיימר יוכל להתגאות בה.