A Plague Tale הוא משחק בעל סיפור מדהים, פאזלים סביבתיים מתוחכמים באופן מרושע, ועיצוב דמויות מרהיב. אפילו ההתגנבות המאכזבת לא הרסה את המשחק המפתיע הזה.

אתם אולי מכירים את A Plague Tale Innocence בתור "המשחק עם כל העכברושים", וזה תיאור די הוגן. במשחק אכן יש כמות מזעזעת של עכברושים שחורים וחסרי רחמים שרק מחכים לקרוע לגזרים כל מי שיכלא בדרכם. הם מטרידים, מגעילים ואנחנו לגמרי אוהבים אותם גם בתור כלי עלילתי וגם בתור מכניקת משחק.

אבל המשחק הוא הרבה יותר מזה. זהו סיפור אפי שממשיך להתפתח עד הרגע האחרון, עם פאזלים סביבתיים מסובכים שיאתגרו אתכם בכל שלב בדרך וגם מכניקות התגנבות וקרב די פשוטות.

סיפור מדבק

אומנם פרסום המשחק התמקד בעכברושים, אבל בפועל A Plague Tale: Innocence סובב סביב שני ילדים בצרפת של שנות ה-1300. אמישיה (Amicia) ו- הוגו (Hugo) דה-רון (De Rune) בורחים מהאינקוויזיציה, בזמן שמחלה נוראית בשם The Bite משתוללת ברחבי הארץ.

המשחק מספר שני סיפורים שונים בו-זמנית. הראשון הוא הסיפור על מערכת היחסים של שני האחים – אמישיה והוגו, שהופרדו במשך רוב חייהם הקצרים וכעת צריכים לסמוך אחד על השנייה כדי לשרוד. מערכת היחסים הזו היא הלב של המשחק, כשהכל מעוצב כך שישפיע עליה באופן כזה או אחר. הסיפור השני הוא הסיפור של המגפה, אשר מניעה באופן משמעותי את כל חלקי העלילה.

שני הסיפורים, ומה שמחבר ביניהם, כתובים בצורה מדהימה ומפתיעה שממשיכה להתפתח במשך כל המשחק עד סופו. תפגשו דמויות חדשות, תגלו עוד על העכברושים ועל תפקידם בהפצת המגפה, וכמובן למה האינקוויזיציה רודפת אחריכם.

שני יתומים בעולם חולה.

אולי חלק מהסיבה שנהנינו מהסיפור של המשחק כל כך, היא האופן שבו הוא מזכיר לנו את סדרת מלחמת הכוכבים. אנחנו יודעים, משחק באירופה שבתקופת המגפה השחורה לא נשמע כמו משהו שיהיה לו במשותף עם אופרה בחלל החיצון, אבל יש דמיון. שתי דמויות שהן ללא ספק Darth Vader ו-The Emperor שולטות באינקוויזיציה, הוגו הצעיר הוא לגמרי לוק, והעכברושים הם…. איווקים? לא, זה כנראה לא נכון.

גם אם "מלחמת הכוכבים אבל בצרפת של ימי הביניים, מוכת מגפת עכברושים" נשמע לכם טוב וגם אם לא, A Plague Tale הוא עדיין משחק שבנוי היטב. הקצב שלו מדוקדק, ואף פעם לא נהיה משעמם או חוזר על עצמו, מה שמאוד מרשים במשחק שמורכב בעיקר משתי מכניקות עיקריות – התחמקות מעכברושים או התחמקות מחיילים.

לעזאזל עם כל העכברושים האלה

העכברושים נמצאים בכל מקום במשחק הזה. מהעטיפה של המשחק ובכמעט כל חלק במשחק, המכרסמים מוכי-המחלות הללו מהווים איום כל יכול ב-A Plague Tale. אבל הם לא אויב שתוכלו להביס, אלא פאזל מתמשך לאורך המשחק.

עכברושים בכל מקום.

אי אפשר להרוג את העכברושים. טוב, מבחינה טכנית אפשר להרוג אותם אם תתקעו אותם בפינה עם לפיד, אבל אתם לא באמת אמורים לעשות את זה, אלא אמורים להתחמק מהם. העכברושים לא אוהבים אור, אז אפשר להשתמש באש, פנס או אפילו בחומר נפץ כדי להזיז אותם מדרככם. בחלקים מסוימים של המשחק תאבקו להגיע ממדורה אחת לשנייה, ובחלקים אחרים תצטרכו לפתור פאזלים באמצעות ידיות, ולפידים נעים.

הפאזלים הסביבתיים הללו נבנים אחד על-גבי השני ונהיים יותר קשים ככל שהמשחק מתקדם כך שתמיד יעמוד בפניכם אתגר חדש. הפאזלים הללו לא היו כל כך מרגשים ללא האיום הממשי והתמידי מצד העכברושים. תוכלו לראות את העיניים הבוהקות שלהם מתבוננות בכם מהחשכה, ואם תתקרבו יותר מידי לקצה התחום המואר, הם יתנפלו עליכם וינסו לנשוך אתכם. אם הם יצליחו לתפוס אתכם, לא ייקח הרבה זמן עד שהם יחסלו אתכם קליל, ולא יהיה שום דבר שתוכלו לעשות כדי לעצור בעדם. העכברושים מהווים מכשול מאוד אפקטיבי במשחק, אבל זה מה שהופך את ההתגנבות מהם לכל כך מספקת.

החלק היותר מהנה (ואולי קצת מטריד) הוא להשתמש בעכברושים כנשק נגד השומרים של האינקוויזיציה שצדים אתכם. תפילו לשומר את הלפיד שלו ותוך מספר שניות העכברושים יחסלו אותו, וישאירו מאחורה שלד. מצד שני, תוכלו פשוט לעקוב אחרי השומר ולהשתמש באור שהלפיד שלו מייצר, כדי לעבור דרך ים העכברושים בדרכם. שתי המערכות עובדות נהדר יחדיו ומרחיבות את מספר הדרכים בהן תוכלו להתמודד עם שתי הבעיות.

חיליי האינקוויזיציה

אף אחד לא מצפה לאינקוויזיציה הצרפתית

מלבד לעכברושים, האינקוויזיציה היא האנטגוניסט הראשי ב-A Plague Tale: Innocence. החיילים שלהם מפטרלים ברחובות העיר, ומחפשים את אמישיה והוגו, ובגלל שאף אחד מהילדים לא באמת יכול להביס אביר בשריון, בדרך כלל תשתמשו בהסחות דעת והתגנבות.

מכניקת ההתגנבות היא די בסיסית. אתם מתכופפים כדי לייצר פחות רעש, ומנסים לא להיות בשדה הראיה של השומרים. אתם יכולים לזרוק אבנים וכדים כדי להסיח את דעתם של השומרים ולעקוף אותם בלי שישימו לב. אין כאן משהו מהפכני, אבל זה מספיק כדי להתמודד עם השומרים. ככל שהמשחק מתקדם, תרכשו כלים נוספים כדי להתמודד עם השומרים, גם בדרכי שלום וגם בדרכים אלימות.

ואם כבר הזכרנו אלימות, A Plague Tale מכיל בתוכו גם מכניקה של לחימה, אך רק בתור אמצעי אחרון. אמישיה מצוידת בקלע שאיתו היא יכולה להרוג במכה אחת אויבים שאין להם קסדה. זה אמנם נשמע קצת חזק מידי, אבל הקלע לא עובד על יותר מאויב אחד. הטעינה של האבן מאוד אטית, ואפילו הכיוון של הקלע מייצר רעש שיכול להתריע אויבים שבאותה מידה יכולים להרוג אתכם במכה אחת. אז המשחק דואג שלא יהיה לכם יתרון במשך רוב המשחק.

קלע אמישיה.

אחרי שתשדרגו את הציוד שלכם מספר פעמים, לחימה תהפוך לאפשרות קצת יותר אמינה. מצאנו את עצמנו מסתמכים על לחימה יותר ככל שהמשחק התקדם, כיוון שזה היה יותר מהיר מלהתגנב מסביב. זה לא הופך את המשחק לקל יותר בהכרח, אבל זה פותח בפניכם עוד אפשרויות להתמודד עם הצרות שבדרך.

זה עולם חולה, עצוב ומרהיב

קבר אחים פתוח, שדה קרב מרוצף בגופות, חזירים רקובים שערומים יחדיו – אלו הם רק חלק מהמראות הקשים שתפגשו ב-A Plague Tale: Innocence. המשחק לא עוצר את עצמו מלהראות לכם מה קורה לקרבנות ה-"The Bite". זה עוזר לייצר אווירה של ייאוש והפסד שמשחקים מסוג זה ניזונים ממנה.

אבל למרות המראה הקודר של חלקים במשחק, זהו בכל זאת משחק מרהיב. אתם תחקרו יערות, טירות נטושות, וצינוק אפל וכולם נראים יפיפייה. אפשר לראות קצוות חדים וטקסטורות מטושטשות אם תסתכלו מרחוק (אפילו בהגדרות הגבוהות ביותר ל-PC), אך זה לא פוגע ביופיו השובה של האזורים השונים.

למרות כל זאת, מה שגונב את ההצגה הוא עיצוב הדמויות. הן נעשו ברמת פירוט מאוד גבוהה, במיוחד הפנים, האיכות הפתיעה אותנו כל פעם מחדש כשאמישיה והוגו דיברו ביניהם במהלך cutscene. ברצינות – המודלים של הדמויות הם מהטובים שראינו השנה, לא יכולנו שלא לעצור ולצלם תמונות של הדמויות בכל פעם שהמצלמה עשתה תקריב על הדמויות במהלך דיאלוג.

עוד פרט נוסף שממש אהבנו הוא אוסף הפרחים של הוגו. לא בגלל חיבתנו לבוטניקה, אלא כי בכל פעם שהוגו מוצא פרח חדש הוא שם אותו בשערה של אמישיה כסמל לסיום הפרק הנוכחי. לא נראה כי זה משנה משהו במשחק, אבל זאת תוספת נחמדה שמוסיפה צבע לסביבה העגומה והאפורה בה אתם נמצאים.

A Plague Tale: Innocence הוא משחק יפהפה, שואב ומרגש. הוא מספר סיפור בלתי נשכח שתמיד ממשיך להפתיע אתכם, וגם פאזלים סביבתיים ששומרים על המשחק מאתגר. ההתגנבות והלחימה קצת מורידים מרמת המשחק הכוללת, אבל לא באופן משמעותי. אם אין לכם פחד משתק מעכברושים, אין לכם שום תירוץ שלא לשחק במשחק הזה.