תוך הוספת מרכיבים חדשים, Ashen שואל המון מ-Dark Souls, אבל עושה זאת בדרכו שלו, ויוצר חוויה טובה יותר.

אי אפשר להתחמק מזה, Ashen שואל מ-Dark Souls הכל – את מערכת הקרבות, אויבים האורבים מאחורי פינות ומשתמשים בתכסיסים זולים, יכולת ריפוי באמצעות מימיית קסמים, שמירה בנקודות מוגדרות מראש בלבד ואובדן המטבע כשהשחקן נהרג ועוד.

אבל בעוד שמשחקים אחרים כמו Lords of the Fallen ניסו לתת חוויה שונה כ- Souls Like וכשלו, Ashen מאפיל בתחומים מסויימים על המקור, ומצליח ביצירת חוויה מונגשת יותר של הז'אנר.

ציפור אלוהית ומכווינה

המשחק Ashen קרוי אחר ציפור מיתית, שיום אחד ישבה על ענפיו של עץ החיים והאירה את העולם. לאחר מותה, החלו 3 תקופות אור אחרונות, שבסופם האור כבה והחשיכה נפלה. כעת, עם לידתה של ה-Ashen מחדש, יהיו אלה שינסו לכבות את אורה, ועל הגיבור שלנו לעשות הכל כדי לאפשר לה להאיר את העולם מחדש.

לאחר שעיצבתם את דמותכם חסרת תווי הפנים, אך בעלת היופי הפנימי והקסום, תתחילו את המשחק בפינוי אזור הנקרא Vagrant's Rest מתושבים לא רצויים. זוהי העיירה שלכם, ואליה תחזרו בסוף כל משימה כדי לקצור את הפרסים, ולראות כיצד היא התפתחה.

התפתחות העיירה עצמה הפכה לסיבה העיקרית עבורי להתקדם במשחק – יותר מאשר הסיפור עצמו. פעמים רבות הסיבה שבגינה המשכתי לשחק אל תוך הלילה כדי לנצח בוס ולסיים מטלה עבור ה-NPC's הייתה כדי לראות כיצד העיירה תתפתח.

המשחק מקפיד לספר את הסיפור באופן די בולט. הוא עושה זאת על ידי ה-NPC's (שהופכים להיות דיירי קבע בעיירה שלכם), ששולחים אתכם למשימות שונות. הם לא מסתפקים רק בלשלח אתכם אל המשימה – הם גם מצטרפים אליכם. חוץ מ-Bataran כמובן, הנפח חסר היד שרק שולח אתכם אל מותכם שוב ושוב בזמן שהוא גוסס ממחלה חשוכת מרפא.

הסיפור מסופר דרך cutscenes המבוססות על מנוע המשחק. הן אמנם מעט לקוניות, אך אתם יודעים תמיד מה עליכם לעשות הלאה ולאן פניכם מועדות, ולמה. בנוסף, המשחק לא יאפשר לכם להתקדם בחופשיות אל עבר אזור מסוים שבו אתם לא אמורים להימצא.

אדם או מחשב?

אחד הדברים שהופכים את Ashen לכל כך מיוחד הוא השותף שלכם לדרך. בכל פעם שתצאו למשימה יצטרף אליכם אחד מה-NPC's בהתאם למשימה אותה אתם משלימים. במידה ולא כיביתם את האפשרות ל-Multiplayer, סביר מאוד שאותו NPC יוחלף בשחקן בשר ודם שנמצא פחות או יותר באותו שלב בסיפור ועסוק באותה משימה.

"בכל פעם שתצאו למשימה יצטרף אליכם אחד מה-NPC's בהתאם למשימה אותה אתם משלימים[…]
אתם לא תוכלו לדעת האם מדובר בשחקן אחר, או בדמות הנשלטת על ידי ה-AI."

אתם לא תוכלו לדעת האם מדובר בשחקן אחר, או בדמות הנשלטת על ידי ה-AI. עם הזמן אתם תלמדו להכיר את התנהגות ה-AI, וכיצד הוא נע ביחס לדמות שלכם. פעמים רבות תמצאו את עצמכם תוהים האם אכן מדובר בדמות הנשלטת על ידי המחשב או בשחקן בשר ודם.

המשוואה היא דו כיוונית – באופן זה אתם מופיעים גם בעולמם של שחקנים אחרים. אלא אם כן תיאמתם מראש עם חבר באמצעות הגדרת קוד המולטי-פלייר, לא תוכלו לדעת מי הוא אותו שחקן שנכנס לנעליו של ה-NPC שלצידכם, מהיכן הוא, והאם הוא אכן המשיך איתכם גם לאחר שמתתם.

אבל בעוד שתיאור המשחק אומר כי הוא נסוב סיבוב חברויות ומערכות יחסים עם אנשים, נדמה כי בהתאם לפניהם חסרות ההבעה של הדמויות בעולם של Ashen, מערכות היחסים הן חלולות מעט וריקות מאינטרקציה אנושית אמיתית.

פשטנות גרפית ומוסיקה רכה

עולם המשחק ב-Ashen נראה טוב ונעים לעין. אמנם הדמויות כולן מעוצבות ללא תווי פנים, אך משהו בבחירה העיצובית הזו נותן קסם מסוים: הדבר יסית את תשומת לבכם למאפיינים האחרים בדמויות שעוצבו בקפידה בהתאם לאישיותן וסיפור הרקע מאחוריהן.

האזורים השונים במפה שונים זה מזה גם גרפית וגם קולית. ב-Vagrant's Rest פכפוך המים בולט לעין, המוסיקה עדינה יחסית והכל מואר. גם פלטת הצבעים נוטה לכיוון הפסטלי. ב-Solitude, אזור אחר – תנשב רוח, ירד שלג והאווירה תהיה קודרת יותר.

"האופן שבו העשישית מטילה את אורה על עולם המשחק מרשים ומהפנט ומוסיף לאווירה."

בדרככם אל הבוסים תטיילו במבוכים קרירים ואפלים. תצטרכו להשתמש בעשישית אותה אתם יכולים להחזיק בידכם השמאלית. האופן שבו העשישית מטילה את אורה על עולם המשחק מרשים ומהפנט ומוסיף לאווירה.

המנוע הגרפי של המשחק עושה עבודה יפה בלהחזיק את המשחק על אזוריו הנרחבים ללא מאמץ, אם כי נקודות הטעינה קצת בולטות לעין – אתם תזהו אותם על ידי ירידת פריימים רגעית. בשונה ממשחקים אחרים – אין מעליות או מסכי טעינה נסתרים אחרים, והדבר מרשים בסך הכל.

עולם מאתגר – אך לא קשה

מערכת הקרבות ב-Ashen תהיה מוכרת לכל חובב סדרת Dark Souls ודומותיה: לדמות יש מד של חיים ומד של Stamina.

מד החיים מתרוקן כאשר סופגים פגיעה, וניתן למילוי על ידי שימוש באמצעי ריפוי שונים שהעיקרי שבהם הוא ה-Crimson Gourd, מימיה המכילה מספר שלוקים סופי וניתנת לשדרוג. תוכלו למלא אותה מחדש בנקודות מפוזרות מראש או בביקור ב-Ritual Stones, אליהן גם תחזרו לאחר שתמותו.

מד ה-Stamina מתרוקן כאשר אתם רצים, קופצים, מניפים את כלי הנשק, מתגלגלים כדי להתחמק ממכת אויב או חוסמים אותה עם המגן. שימוש בכלי-נשק כבד שמצריך שימוש בשתי ידיים ירוקן את המד מהר יותר. כדי למלא אותו – תצטרכו להימנע מביצוע פעולות.


"מערכת הקרבות ב-Ashen תהיה מוכרת לכל חובב סדרת Dark Souls ודומותיה"

בשלבים החשוכים לא תוכלו להשתמש גם בעשישית וגם בכלי-נשק הדורש את שתי הידיים או במגן הדורש את יד שמאל. אבל – תוכלו להניח את העשישית על הקרקע ולהילחם לאור שהיא מטילה ולאחר מכן להרים אותה.

על השחקן להשקיע זמן בללמוד את האויבים השונים המפוזרים בשלב, כיצד הם מתנהגים ומה סט ההתקפות שלהם, ויותר חשוב – אלו ניתן לחסום ואלו לא. רק כך ניתן לנצח בקלות יחסית את האויבים, ובאותו אופן גם את הבוסים במשחק.

בהתאם למשחק Action-RPG, הדמות שלכם מתפתחת לאורך המשחק ותוכלו לשפר את כלי הנשק שמצאתם. Ashen עושה גם את זה בצורה פשטנית – עם סיום כל משימה תקבלו שדרוג ל-HP שלכם ול-Stamina, ותוכלו לשפרם גם על ידי איסוף נוצות Ashen המוחבאות בעולם. אין השקעת נקודות בסט של תכונות שונות המוכרות לחובבי הז'אנר.

את כלי-הנשק וה-Gourd אתם משפרים ב-Vagrant's Rest על ידי שימוש ב-Scoria – המטבע של המשחק אצל ה-NPCs. בדומה ל-Dark Souls, אם תמותו, תאבדו את כל מאגר ה-Scoria שלכם, אך תהיה לכם הזדמנות להשיב אותו במידה ותגיעו לנקודה בה מתתם מבלי למות שוב. בתחום הלבוש – האופציות מצומצמות, ניתן רק להחליף סט ציוד שלם, מבלי לשפר את הנתונים שלו, וזה מאכזב.

"בהמשך נפתחות בפניכם גם אופציית Fast Travel בין נקודות השמירה השונות, וגם מעין "Shadow Step" מעניין"

אין במשחק מקצועות שונים לדמויות בדומה ל-Dark Souls, והדמות שלכם היא אחידה. אתם יכולים להשפיע על היכולת שלה במעט על ידי בחירת בתליונות השונים והצטיידות ב-Relics שיוצרים סינרגיה מסויימת.

תוכלו גם לרקוח שיקויים בעלי השפעות שונות על הגיבור שלכם, ותהיו זקוקים לכך למרכיבים שונים המפוזרים בעולם ונופלים מאויבים או נמצאים על גבי שלדים אשר אותם קל לזהות. יש אזורים סודיים למיניהם שידרשו מכם לחקור אותם, ובהמשך נפתחות בפניכם גם אופציית Fast Travel בין נקודות השמירה השונות, וגם מעין "Shadow Step" מעניין.

כרטיס כניסה לז'אנר מאתגר

הקסם של Ashen הוא בכך שהוא מנגיש ז'אנר שנחשב בעיני שחקנים רבים כאחד שדורש השקעה רבה של זמן כדי לתכנן את הדמות, לפתח אותה וללמוד את האויבים. כל זאת מבלי להסביר יותר מדי מה צריך לעשות הלאה ועל כל המכניקות השונות הקיימות במשחק.

Ashen מתגבר על כל הבעיות האלה על ידי פישוט המכניקות הנלוות תוך שימור מכניקת הקרבות הבסיסית בהוויתה. האריזה בה הוא מגיע נעימה לעין ולאוזן, ו-Ashen מכניס את השחקן אט אט לעולם הקסום בו הסיפור מתרחש, כאשר המשחק מתקדם בדרגת הקושי שלו בהתאם להתקדמות בעלילה.

Ashen לא קשה כמו סדרת ה-Souls, אבל לשחקן שזו הפעם הראשונה שלו בז'אנר, הוא יהווה אתגר. עיצוב הבוסים מעט מאכזב. בעוד הם שונים מאוד האחד מהשני, הקרבות מולם לא מרגישים מאתגרים במיוחד ואינם מותירים רושם רב.

"Ashen מכניס את השחקן אט אט לעולמו הקסום, כאשר המשחק מתקדם בדרגת הקושי שלו בהתאם להתקדמות בעלילה"

עם זאת, Ashen הוא המשחק הראשון מזה זמן מה שגרם לי לחשוב עליו גם כאשר אני עסוק בעניינים אחרים. עיקר המחשבות שלי נסובו סביב Vagrant's Rest, והתהייה כיצד היא תשודרג ותשתנה בפעם הבאה שאשלים את אחת המשימות ואבקר בה, דבר שהוביל אותי לחרוק שיניים גם כאשר מתתי בפעם המי יודע כמה בדרך לאחד הבוסים.

Ashen הוא אחד מהמשחקים הראשונים שיצאו על גבי ה-Epic Store, והוא זמין בחינם למנויי Xbox Game Pass. הוא מומלץ בחום גם לשחקנים חדשים בז'אנר, וגם לבוגרי סדרת Dark Souls שממתינים ליציאתם של Sekiro Shadows Die Twice או Ghost of Tsushima.

המשחק פותח על ידי הסטודיו הניו-זילנדי A44 ומופץ על ידי Annapurna Interactive ו-Microsoft Studios. תוכלו לרכוש אותו היישר מהחנות של Epic בקישור הבא.