אחד המשחקים המצופים של שנה שעברה, World War 3 מבית היוצר של The Farm 51, נכנס לשלב הגישה המוקדמת ב-Steam, ואנחנו החלטנו שאנחנו לא יכולים לוותר על ההזדמנות לבדוק האם לשחקן החדש בז'אנר ה-FPS באמת יש את מה שדרוש בכדי להתמודד עם הגדולים.

World War 3 הוא משחק FPS מרובה שחקנים, המבוסס על לחימה כחלק מסכסוך עולמי בין שני צדדים: הצד המזרחי, אשר מבוסס כנראה על מדינות ברית ורשה, והצד המערבי, אשר בהתאם מזכיר את מדינות ברית נאטו, ולמעשה כולל סדרה אינסופית של קרבות במפות שונות כמו ורשה, ברלין ומוסקבה.

המשחק מאפשר לשחקן להשפיע על תוצאת המשחק באמצעות צבירת הישגים שאותם נרוויח בהתאם לביצועינו בשדה הקרב, והישגים אלה ישפיעו על התמונה הגדולה. כל מפה מסתיימת בהשתלטות של אחד הצדדים עליה, בהתאם לסך ההישגים של שחקנים משני הצדדים.

עבודת צוות היא המפתח להצלחה

המשחק מנסה להיכנס לאותה נישה אשר בה משגשגים מותגים כמו Battlefield, ARMA ו-Call of Duty. בשביל להתבלט, World War 3 שם דגש על משחקיות צוותית, מפות אותנטיות הכוללות רמת פירוט גבוהה, ומגוון רחב של נשק וביגוד מגן. המשחק מציג יכולות עיצוב ואבזור רבות, מערכת קליע-נגד שריון עם מערכת בליסטית ופיזיקה חדשות, כלי רכב וריאליזם בפרטי השחקן, כמו גוף, מדים ופרטי ציוד.

World War 3


בשביל להבין כמה עבודת צוות באמת נדרשת  ב-World War 3, לא צריך לשחק יותר ממספר דקות בודדות בתוך המשחק. מכיוון שקשה לזהות את האויב בתוך המפות המורכבות, אם לא תעבדו לצד שחקנים אחרים, אתם תובילו, ברוב המקרים, למותו של השחקן שלכם בטרם עת , ואף ללא הישג משמעותי. כל קבוצה נדרשת לאזן בין הגנה על נקודות קיימות, לבין תקיפה של נקודות נוספות, ותוך כדי לתאם חלוקה של כוח-אדם ומשאבים לטובת כך.

אחת הבעיות במשחק, שהיא בעיה שקיימת גם בקרב אמיתי, היא חוסר היכולת לזהות את מיקום האויב. המפות מפורטות ברמה גבוהה, וכוללות בניינים רבים, הריסות רבות ואלמנטים רבים בהם האויב יכול להסתתר ולפתוח עליך באש, מבלי שאפילו יהיה לך זמן להבין מאיפה ירו עליך. אז בהחלט שאפו על המפות, הגרפיקה והריאליזם, אבל מבחינת משחקיות? קשה.

תחושה של קרב אמיתי

נתחיל עם הדבר הכי חשוב במשחקי FPS – מנגנון הירי. ב-World War 3 אפשר לומר שהמנגנון פשוט מעולה. מסלולי הירי של הקליעים מתנהגים כצפוי, והקליעים לא סתם עפים בקו ישר אל עבר המטרה. מצד שני, מערכת ה-"קליע-נגד-שריון" היא אולי רעיון נחמד, אך בפועל כוללת בעיות רבות, ושחקן יכול למצוא את עצמו גורם עם מקלע כבד פחות נזק מאשר רוס"ר רגיל, או התנהגות מוזרה של מנגנון הנזק כאשר פוגעים במטרה, כמו מצב שבו פגיעה מדויקת בראש שמותירה שחקן אויב בחיים.

מפתחי המשחק, The Farm 51, צירפו לתהליך הפיתוח יועצים צבאיים במטרה להעביר לשחקן את החוויה הריאלית ביותר שאפשר, ובתור לוחם לשעבר, אני יכול לומר שמשהו בתהליך הצליח להם. המפה כאוטית, האויב יכול לפתוח באש מכל מקום, כל פינה שאתם עוברים מלחיצה מחדש, ובלי עבודת צוות טובה – לא תצליחו להחזיק מעמד יותר מידי.

World War 3

ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות

אחד האלמנטים המגניבים במשחק הוא תחום ההתאמה האישית. בעוד שבטריילר למשחק ניתן לראות ביצוע התאמה לדמות והנשק תוך כדי המשחק, כך שתהיו מסוגלים להגיב למצבים בשטח, לצערנו האופציה הזאת לא קיימת במשחק נכון לעכשיו.

פרט לבעיה זו, אנחנו כן יכולים לומר כי ב-World War 3 יש כמות אפשרויות עצומה להתאמה אישית, והן מאפשרות לשנות כמעט הכל מהכל. כאשר נבחר נשק, נוכל לבחור איזו כוונת לשים עליו, מה אורך הקנה הרצוי, איזו קת, איזו ידית הסתערות, סמני לייזר, פנסים, סוגי מחסניות (ואפילו עם כמויות כדורים שונות!) וכמובן, ניתן גם לשנות את סכימת הצביעה של הנשק.

מלבד נשק, ניתן להתאים אישית גם את הדמות והציוד, כך שמעבר ליכולות היחסית סטנדרטיות של התאמת מראה הפנים, צבעי המדים וסוג הפאצ'ים (ובאמת יש פה מבחר מגוון מאוד להכל), ניתן גם לבחור את סוג ביגוד המגן של הדמות שלכם, ובכך בעצם להשפיע על סגנון המשחק שלכם, החל משחקן שהוא heavy, עם שכפ"צ וקסדה כבדים שיגנו עליכם טוב יותר מפגיעות, אך גם יאטו אתכם, ועד דמות light עם ביגוד מגן קל, אשר לא פוגע במהירות, אך גם לא מספק הגנה משמעותית.

World War 3

המשחקיות, באופן כללי, היא מאוד מהנה. המשחק זורם ומהיר, והמפות הגדולות מאפשרות לסגנונות משחק שונים להתקיים במקביל בכל קבוצה. ישנן כמובן כמה נקודות אשר לדעתנו על המפתחים להתייחס אליהן, כמו כמות מוגבלת של אמל"ח זמין לשחקן (לדוגמא – נשק נ"ט אחד בלבד לכל צד), חוסר איזון קשה מבחינת כלי הרכב, והבעיה הגדולה של מנגנון הקליע-נגד-שריון. נכון לעכשיו, המשחק עדיין בשלב הגישה המוקדמת, ואנו מצפים שאת רוב הבעיות יפתרו בתקופת הזמן עד ההשקה הרשמית של המשחק.

World War 3 הוא משחק כיפי, המביא גישה ריאליסטית חדשה לז'אנר, ובעל פוטנציאל להיכנס חזק לליגה של הגדולים, אבל נכון להרגע, עדיין דורש עבודות ליטוש אחרונות.