בשלב הנוכחי, Fallout 76 נותן חוויה פוסט אפוקליפטית מהנה, אבל דרושים עוד עדכונים עד שהוא יגיע לצורתו המיטבית. 

ב-14 לנובמבר, Bethesda שחררה את המשחק הבא בסדרת Fallout, הלא הוא Fallout 76, בשחרור מוקדם כלל עולמי. אחרי הסקירה שלנו על ה-B.E.T.A, התקדמנו אל המשחק המלא, הרכבנו את שריון העוצמה שלנו, ויצאנו להלחם במוטנטים בשממה.

צאו ושקמו את השממה!

כמו ברוב משחקי Fallout, גם ב-Fallout 76 אתם תשחקו אדם שלמזלו היה באחד מה-Vaults הפזורים ברחבי ארה"ב. הפעם המשחק מתקיים במערב וירג'יניה, ואתם התעוררתם קצת מאוחר מדי לאחר מסיבות ה-“Reclamation Day”, יום המציין את סיום ההמתנה של דיירי Vault 76 לצאת אל השממה ולהתחיל בתהליך השיקום של ארה"ב.

כפי שתגלו מוקדם מאוד במשחק, ל-Vault-Tech היו משימות נוספות בשבילכם. בהודעה מוקלטת שהשאירה ה-Overseer, המנהיגה של ה-Vault, תגלו שמשימתה האמתית היא לתפוס פיקוד על שלושת תחנות שיגור הטילים הגרעיניים לפני שהן יפלו לידיים הלא נכונות.

ב-Fallout 76 אין דמויות הנשלטות על ידי מחשב. לפחות לא בכמויות שאנחנו רגילים אליהן בעולם שהוא גם ככה די שומם. האנשים היחידים שתפגשו יהיו אנשים אמיתיים שמשחקים יחד איתכם בשרת. כמו כן תפגשו רובוט ידידותי מדי פעם, מחשבים, מכתבים או קלטות שיספרו לכם סיפורים שישלחו אתכם למשימות. אם ציפיתם לשיחות משעשעות עם דמויות מחשב, לצערי אין הרבה כאלה.

אפילו הסיפור המרכזי מתנהל ברובו דרך הודעות קוליות שמשאירה לכם ה-Overseer, מה שגורם למשחק להרגיש לעיתים שומם מדי. ישנם אירועים אקראיים שמעודדים אתכם לשתף פעולה עם שחקנים אחרים, אבל הם לא מוסיפים סיפור למשחק, ובעיקר נותנים איזושהי תמורה בעבור המאמץ הקבוצתי.

זה פוגע באיכות המשימות, והציפייה להתחיל או למצוא משימה נסתרת יורדת, אפילו אם היא אינה ניתנת על ידי בן אדם.

Fallout 76

אבל אם משימות לא מספיקות לכם, תוכלו להלחם במגוון רב של אויבים שמסתובבים להם בעולם. האויבים לפעמים נוצרים באופן אקראי, ולפעמים הם מאפיינים איזור מסוים. יש מגוון רב של אויבים ישנים וחדשים להלחם בהם. אתם תפגשו גרסה קצת שונה של ה-Ghouls והסופר מוטנטים המוכרים, אבל גם יצורים חדשים כמו ה-Moth Man וה-Grafton Monster, ועוד יצורים שמוסיפים לגיוון האויבים במשחק.

האויבים החדשים הם בעלי התנהגות ייחודית המאלצת את השחקן למצוא שיטות חדשות ומקוריות להתמודד איתם ולהישאר בחתיכה אחת.

בעוד שהוספת היריבים החדשים היא מעשה מבורך, הבעיה איתם היא דווקא האינטליגנציה המלאכותית שלהם והאופן שבו הם מתמודדים עם השטח, ועם העובדה שכעת יש יותר מאדם אחד שנלחם בהם. זו בעיה שקיימת מאז Fallout 3, אבל כאן חוסר הליטוש בולט במיוחד.

האויבים מתנהגים בצורה מוזרה עד הרגע שבו הם מסתערים עליכם, ובמשחק רב משתתפים רואים את זה בצורה יותר קיצונית. יכול להיות שזה נובע מכך שהם צריכים לחשב מסלול כל פעם מחדש לכיוון דמויות שונות שמשנות את מיקומם כל הזמן, אבל זה הופך את הקרבות לפשוטים מדי.

עוד בעיה קטנה היא תדירות המפגשים עם אויבים – הקפיצות בכמות האויבים שתיתקלו בהם עלולות להיות קיצוניות. למשל באמצע הליכה רגועה על שביל פתאום תותקפו על ידי קן זבובים שלם משום מקום. מה שנהיה עוד יותר בעייתי כאשר בכל פעם שתחליפו שרת, האויבים יתחדשו, ותצטרכו לנקות את האזור מחדש.

 אתם מיוחדים בזכות הקלפים שלכם

כמו בכל משחק Fallout, הדמות שלכם תתפתח ותתחזק, וכך תוכלו להתמודד מול אויבים חזקים יותר ולהשיג ציוד טוב יותר.

עקב המעבר ממשחק יריות ותפקידים רגיל למשחק רב משתתפים, Bethesda שינתה את מערכת ה-S.P.E.C.I.A.L שלה מהמשחקים הקודמים, לפחות מבחינת האופן בו כל אחת מהתכונות מתבטאת במשחק.

Fallout 76

בנוסף לכך, מערכת ה-Perks המוכרת מהמשחק הקודם הוחלפה גם היא במעין מערכת Perks מבוססת קלפים רנדומליים (כן הימים של ההתרגשות מפתיחת חפיסת קלפים חוזרת).

בדומה למשחקים הקודמים, בכל עליית רמה תבחרו אחד מה-S.P.E.C.I.A.L להעלות, אבל הפעם תבחרו גם קלף שמתאים לתכונה שבחרתם, אותו תוכלו להצמיד לתכונה זו. קלפים באים ברמות שונות ומחירים שונים, וכך לצרף מספר מוגבל של קלפים לכל יכולת. תוכלו להחליף את הקלפים שצירפתם לדמות שלכם עם שאר הקלפים שאספתם, ובכך לשנות את צורת המשחק שלכם כמעט בכל רגע במשחק. בנוסף, את חלק מהקלפים תוכלו לשפר גם אחרי שקיבלתם אותם.

ביחד עם הקלפים, תקבלו בדיחה ומסטיק, שאפשר להשתמש בו להוריד את רמת הרעב של הדמות.

אני מהאנשים ששונאים לקבל אותו קלף פעמיים וגם לזה יש פתרון, כי אפשר לשלב קלפים זהים ברמה נמוכה ולקבל קלף ברמה גבוהה יותר.

מורגש ש-Bethesda עשו עבודה טובה בבחירת מערכת ההתקדמות, גם אם רק בעתיד נוכל לדעת עד כמה מערכת זו נשארת מאוזנת, וזה כנראה יהיה נתון לשינויים ותיקונים כמו כל משחק רב משתתפים. עצם הרעיון מוסיף להתרגשות וציפייה בכל פעם שעולים רמה. זה משהו שכדאי שיהיה במשחקים שעליית הרמות וההתקדמות הוא חלק מרכזי בהם.

לפעמים צריך מקום להירגע בו

Fallout 76 מלא בצרות מכל עבר ולפעמים צריך מקום להירגע בו. בשביל זה נועד ה-C.A.M.P, הבית הנייד שלכם. כל שחקן יכול לקבוע כמעט בכל מקום להציב את מחנה זה, ובכך לפתוח איזור בו אתם יכולים לבנות כרצונכם מגוון רחב של פריטים הכוללים כיסאות, מיטות, מטהרי מים, קירות, גגות וכמעט כל מה שצריך במיני סימולציית סימס בעולם הפוסט אפוקליפטי.

Fallout 76

למחנה יש כמובן גם שימושים פרקטיים כמו יכולת לבנות שולחן עבודה, מכונה לטיהור אוטומטי של מים, עמדת בישול ועמדות מועילות נוספות.

הרעיון לוקח את המערכת המוכרת מ-Fallout 4 והופך אותה לניידת, וזה עונה על צורך שעלה במשחק הקודם. ב-Fallout 4 המערכת עבדה יחסית טוב, והאפשרות להקים את המחנה הזה מחדש כך שהוא נשמר, מאוד עוזרת במפה בגודל שכזה. כעת יש לכם בסיס לחזור אליו לאחר שרוקנתם מבנה נטוש כלשהו מזבל, ומשמעות נוספת לאיסוף זבל מלכתחילה.

אבל במובן זה יש מקום לשיפור – המבנים לא תמיד מתאימים את עצמם היטב לסביבה בעלת מתווה שטח שונה, ומקום האחסון במחנה נגמר מאוד מהר אחרי כמה גיחות.

בנוסף, מעבר המחנה כרוך בתשלום. מאחר והמשחק הוא עולם ללא אנשים לסחור איתם, זה קצת מקשה ויגרום לכם לשקול פעמיים כל מעבר דירה. עם זאת, בסופו של דבר זוהי מערכת טובה שנותנת לכם עוד אופן להביע את עצמכם.

העולם האפוקליפטי מעולם לא נראה טוב יותר

מהרגע שהדמות שלכם פוקחת את העיניים תוכלו לראות בבירור, לפחות ביחס ל-Fallout 4 בהגדרות המקסימליות, שהמשחק עבר ליטוש מבחינת הנראות של המשחק. באמת אפשר לראות שהצבעים הרבה יותר בוהקים, חיים ונותנים תחושה חיה לעולם שלא הייתה בו לפני כן. אפשר לראות ברגעים הראשונים מחוץ ל-Vault שהמפה שופעת בצמחיה ויערות, שעוד לא הספיקו למות מכל הנשורת הגרעינית. זה מאוד מרענן ומשתלב יפה עם הרצון לראות גם טבע קצת יותר ירוק.

Fallout 76

לצד הגרפיקה המלוטשת יש מנגינה קבועה שמשתנה בהתאם למצב, הסתובבות בטבע אל מול קרב לדוגמה. המנגינה מזכירה את מה שליווה אותנו ב-Fallout 4 אבל לטעמי היא עדיין מתאימה לאווירה.

כמו כן תוכלו לשמוע אחת מתוך מספר תחנות רדיו המנגנות מוזיקה של התקופה והאזור, כמו במשחקים קודמים. מבחינה זו, אין הרבה חדש תחת השמש, אבל סוס מנצח לא מחליפים, נכון?

אם פצצה גרעינית התפוצצה ואף אחד לא שמע אותה, האם היא התפוצצה?

לא נתקלתי בהרבה שחקנים אחרים במהלך הרפתקאותי בשממות מערב וירג'יניה. זה היווה יתרון עבורי, כי זה נתן לי תחושה של משחק Fallout רגיל. מנגד, היה נחמד ומרענן לפגוש מישהו מדי פעם, וזה אפילו הוביל לשיתופי פעולה אקראיים עם אנשים ללא שום סיבה, גם כשהדרך היחידה לתקשר היתה באמצעות נפנופים ואצבעות.

ניכר לראות כי הושקע מאמץ רב להפוך את המשחק למשחק רב משתתפים, אבל לצערי דרושה עבודה נוספת כדי ללטש את הגבול הדק שבין חוויית Fallout למשחק רב משתתפים שאמור להחזיק תקופה ארוכה.

Fallout 76

נהניתי מהחוויה שלי עם Fallout 76,  אבל איני חושב שזוהי צורתו הסופית והמושלמת. זהו ניסיון ראשון להפוך את Fallout לרב משתתפים, ובמובן הטכני Bethesda הצליחו. לא חוויתי קריסות שהפכו את המשחק לבלתי נסבל, או תקיעות מרובות עם שחקנים אחרים או באינטראקציה עם העולם.

המשחקיות עצמה מהנה, ותספק לי עוד הרבה שעות של חיפושים ולחימה נגד יצורים רדיואקטיביים ברחבי המפה הענקית. אני כן מצפה מ-Bethesda להוסיף בעתיד הקרוב עוד תוכן ועוד דרכים לפצות על העדר ה-NPCs, באמצעות משימות מעניינות שלא חוזרות על עצמן וכמובן עוד סיפורים מעניינים.

כמו בכל משחק רשת, אחד הדברים העיקריים הוא האינטרקציה עם אנשים מעבר לשעות המשחק, ומנסיוני ב-PlayStation 4 ראיתי כי ישנה גישה נוחה מהקונסולה עצמה למגוון פורומים שעוזרים לאחד את הקהילה. תוכלו לעשות זאת גם על ה-PC וגם על ה-Xbox one. נתראה בשממה!