כבר זמן מה שאנו שומעים על הקונסולה מבוססת ה-PC במימון אתר IndieGoGo, דרכו הצליחו המפתחים לגייס סכום עתק של כמעט 3 מליון שקלים חדשים בשם המוזר Smach Z. לאחרונה הציגה החברה את אב-הטיפוס הראשון שלה, ה-Alpha Unit.

המיזם הלא רגיל הוא במהותו מחשב PC בעל מערכת הפעלה של Windows 10 או הוצאת לינוקס במעטפת קונסולה ניידת בסגנון Nintendo Switch או במקרה המדויק יותר לנו, GPD WIN 2 התומך באותן מערכות הפעלה.

בטקסט קידום המכירות באתר מימון ההמונים הציעו את ה-Smach Z כקונסולה ניידת עוצמתית במיוחד, כזו שעולה בכוחה מעל כל מתחרה קיים. עם מעבד AMD Ryzen מרובע הליבות במהירות טורבו של 3.6GHZ בטכנולוגיית 14nm בעלת כרטיס מסך Radeon Vega 8 מתקדם וחיי בטריה של 5 שעות, SSD פנימי של 64GB ו-4GB של ראם מהיר (עד 16GB ראם ו-256GB של זכרון פנימי בגירסת ה-ULTRA) עם אפשרות למודול 4G חיצוני, בהחלט מדובר במכשיר החזק ביותר בתחום.

למכשיר מסך מגע FHD בגודל 6 אינץ' ומערכת שליטה שמזכירה במהותה את שלט ה-Steam Controller, כאשר בצידה ג'ויסטיק יחיד ומקשי A\B\X\Y בסידור האקסבוקס. מעל שני אלו תוכלו למצוא את משטחי המגע שבעזרתם תוכלו לשלוט על העכבר בדומה למשטח מגע של לפטופ וגם לכוון את נשקיכם בשלל המשחקים הנתמכים.

וכאן בעצם הקסם. בעצם היותה פלטפורמת PC, קיימת באופן טבעי הגישה לכל ספריית ה-PC באשר היא. כמובן שאין התחייבות כי אכן כל משחק יעבוד וישחק כמו שצריך (טקסט קטן מדי, מישהו?) וכמובן שמערכת השליטה תצטרך להוכיח את עצמה ככזו שמאפשרת משחק בשלל ז'אנרים אך למרות זאת המהות נשארת. רוצים לשחק ב-GTA V בין אצבעותיכם? רוצים לשחק כל משחק שאתם רגילים כבר לשחק בו במחשב האישי דרך Steam, GOG, Humble Bundle או כל חנות אחרת? נראה שזה המכשיר בשבילכם.

אפשרות גישה לספרייה חסרת גבולות ולמגוון משחקים עצום בקצות אצבעותיכם, בפוטנציאל. טרם ראינו שלל משחקים משוחקים בזמן אמת על המכשיר, כך שמעניין יהיה לראות איך יתמודדו בצוות הפיתוח עם משחקים שיתבררו כקשים לתפעול או קשים להרצה. למרות שעם המפרט המדובר, אני לא חושב שתהיה בעיה אמיתית, במיוחד לאור העובדה כי במערכות ההפעלה הנתמכות יש גישה לקבצי המשחק, אותם אפשר לשנות כאוות נפשנו. ובכל זאת, נשמח לראות פתרון רשמי, אולי בצורת אפליקציה המתממשקת עם הדרייברים של AMD לקיסטום משחקים ללא התערבות המשתמש (בדומה לאפשרויות ה-LOD למשל במרכז השליטה של יצרניות כרטיסי המשחק).

Smach Z

לדעתי הרעיון מרתק, למרות שנעשו כבר ניסיונות רבים בתחום, כולל כאלו של אינטל הגדולה, אך אף אחד מהם לא נעשה בהצלחה גדולה, למרות שאפשר לאמוד את ה-GPD WIN כהצלחה חלקית (גם הוא, במימון המונים).

טכנית המכשיר מסוגל לייצר כוח רב יותר כאשר הוא מחובר לחשמל, אך לא ראינו את האפשרות בפעולה. מה שכן, הוא יכול לשמש כמחשב לכל דבר ועניין ברגע שמחברים אליו מקלדת ועכבר אלחוטיים, וכמובן מסך. ובגלל המפרט המחמיא, אני חושב שהחוויה לא תהיה רעה בכלל.

אך למרות זאת בקהילה הביעו חשש כי ההבטחה למכשיר שהוצגה לציבור בשנת 2016 היא לא אחרת מאשר הונאה מתוחכמת (סרטוני יוטיוב הטוענים כך אפשר למצוא למכביר), כזו שהיום אנו יודעים שהיא איננה נכונה וזאת משום שעד היום הצוות לא הציג אב טיפוס פועל, כנראה משום שהצוות מעולם לא עסק במלאכה מסוג זה ומדובר בפרויקט הראשון של הצוות.

Smach Z נמכר במכירה מוקדמת באתר החברה ומתחיל במחיר של 629$ ומגיע עד 989$. אני בכל מקרה לא יכול לחכות כבר לראות את המוצר בפעולה בגירסתו הקימעונית שתגיעה בשנת 2019.