כשערכות ה-VR התחילו להיות נגישות יותר – הן בגודל והן במחיר, עדיין הייתי סקפטי ביכולת לפתח משחקים שיהיו מעניינים. לא חשבתי שאי פעם אתקל במשחקים כמו NightKnight או World of Tanks VR, שישאירו אותי פעורי פה וקצת מזיע. הסתכלתי עליהן כגימיק ותו לא – משהו שכנראה תמצאו בקניון באילת, מעין אטרקציה שכזו שמכוונת ל-Casual Gaming וזהו. קצת כמו Guitar Hero וה-Kinect, שהיוו שיגעון חולף כפלטפורמה למשחקי-מסיבה, וכאן נגמר הסיפור (נסייג את הדברים בכך שנזכיר שה-Kinect עדיין בשימוש ומפותחים לה יישומים, אבל לא בתחום הגיימינג).

ואז יצא לי להתנסות בתערוכת Gamescom 18 במשחק World of Tanks VR, והמשחק שינה את קו המחשבה שלי לגבי מערכות ה-VR הביתיות והיכולות שלהן. השבוע יצא לי להתנסות ב-NightKnight הישראלי. מבלי לזלזל – אם את המשחק המדהים הזה הצליחו ליצור 4 חברים כפרויקט של סופי-שבוע, השמיים הם הגבול.

WeRVR

את הסטודיו WeRVR הקימו 4 חברי ילדות: צחי לזרוביץ', ערן רביד, דרור בן-חיל ואלון רובין. כבר בילדותם היה ברור להם שבעתיד יעשו פרויקט במשותף בתחום משחקי הוידיאו. זה קרה ביולי 2017. כבר מההתחלה היה להם ברור כי הם הולכים להתמקד במשחקי ה-VR ובשתי המערכות הקיימות כרגע בשוק: ה-Oculus Rift וה-HTC Vive. ביחד הם הקימו את הסטודיו: סטודיו אינדי לכל דבר, שעיקר הפיתוח של המשחק מתבצע במהלך סופי-השבוע, על חשבון הזמן הפרטי שלהם.

אם תשאלו אותם איפה הסטודיו ממוקם, התשובה תהיה שכונת פלורנטין, בדרום ת"א. אבל איפה בדיוק? טוב. על זה קצת קשה לענות: WeRVR הוא סטודיו בסגנון Startup Garage, רק בלי ה-Garage. כל אחד עובד על הצד שלו ב-NightKnight מהמחשב בביתו במהלך סופי-השבוע,  עקב העובדה שבמהלך אמצע השבוע, כל אחד מהמפתחים מועסק במשרה יומיומית בחברות היי-טק שונות במרכז הארץ. שלוקחים את זה בחשבון, אל מול הזמן שעבר מאז שהחלו לעבוד על המשחק ביולי 2017, מדהים לראות כיצד התקדמו ואת הפיצ'רים המקוריים של המשחק NightKnight.

NightKnight - WeRVR

מבחינת הניסיון של 4 המפתחים – אלון ודרור למדו יחד באותו מחזור של תקשורת חזותית בHIT. כיום כולם עוסקים בתחום משחקי הוידיאו או ה-VR במשרה מלאה. דרור בן חיל מביא ניסיון רב בעיצוב משחקים וכיום אחראי על פן ה-UI/Ux של המשחק. אלון רובין הוא האחראי על ה Game Design של המשחק ובעברו שחרר כבר משחק סולו ב-Steam בשם It's always Monday. ערן רביד הוא מתכנת בעל ניסיון רב בתחומים רבים וספצפית גם בתחום משחקי הוידיאו, ומשמש כ-CTO של החברה. צחי ליזרוביץ התחיל להתעסק בתחום ה-VR עוד בזמן לימודי תואר ראשון בהנדסה, וכיום מתפקד גם כמתכנת וגם כמנכ"ל החברה.

את המשחק NightKnight הם פיתחו בסביבת Unity, והם עשו זאת כשהם לומדים את השפה לגמרי לבד, באמצעות סרטוני YouTube, כשהם שוברים את הראש כיצד להתגבר על הקשיים שצצו לאורך הפיתוח. לאורך הדרך הם זכו לסיוע מצד GameIS, שאיפשרה להם להציג את המשחק בתערוכות גיימינג שונות בשנה שעברה והעמידה לרשותם שירותים אדמינסטרטיביים שונים. מבחינת המימון הם Self-Funded. כרגע אין כל כוונה לפנות ל-Crowd Funding.

בנוסף, בימים אלו ממש הם משתתפים בתחרות של אקסלרטור בשם Global Top Round. הם הצליחו להגיע לשלבים הסופיים תהליך המיון של האקסלרטור, ולרוע המזל עקב הסיבה שהאירוע בו ייבחרו 20 האולפנים שיכנסו לאקסלרטור מתקיים במלזיה, הם נאלצים להשתתף בו מרחוק, באמצעות נציג של האקלסרטור שיתפעל את העמדה במקום, ובאמצעות פרזנטציה בשיחת וידיאו.

NightKnight

המשחק NightKnight הוא משחק שמשלב שני ז'אנרים נפוצים – Horde ו-Tower Defense בצורה מוצלחת עם עלילה קלילה וקסומה: היה הייתה ממלכה קסומה ומרוחקת, כזו עם פרחים ופרפרים ושמש מלטפת. יום אחד מכשפה מרושעת קיללה את המלך ונתיניו. התוצאה?

מדי לילה הם מופיעים כשלדים שונים ומשונים, ומנסים לפרוץ אל הטירה בה שוהה הנסיכה יום (Princess Day). עליכם הוטלה המשימה לנסות ולעצור את השלדים מלפרוץ את שאר הטירה. המשחק מציב אתכם בנעליו של אביר הלילה (Night Knight), ומכאן שם המשחק. המשמרת שלכם על החומה מתחילה כאשר הלילה יורד והשלדים מתחילים להופיע בעולם המשחק. כאן באים לידי ביטוי במשחק האלמנטים של ז'אנר ה-Horde.

השלדים שיאכלסו את עולם המשחק נעים החל מלוחמים פשוטים עם חרב שצועדים עד לשער הטירה וחובטים בה, קשתים שמתקמים בנקודות שולטות ויורים לעבר השער, שלד מגודל במיוחד עם מיגון הדורש מספר פגיעות, מכשפים, וכמובן בוסים בסוף השבוע. כלי הנשק שעומד לרשותכם – חץ וקשת. המשחק ממקם אתכם על עמדה סטטית בראש החומה, וממנה עליכם לצלוף באמצעות החץ והקשת בשלדים.

להיות לגולס במספר שלבים פשוטים

פעולת הירי והכיוון מתבצעות באופן אינטואיטיבי – יד שמאל (או בקר שמאל) אוחז בקשת, ויד ימין אוחזת בחץ. כדי לבצע ירי עליכם להביא את הקצה האחורי של החץ אל המיתר(ורק את הקצה האחורי, לנסות לשים את החץ לאמצע המיתר לא יעבוד). הבקר יתן לכם פידבק של רטט המסמל את המגע בין החץ לקשת. כאשר הצלחתם לעשות זאת  – תוכלו למשוך את יד ימין לאחור כפעולת דריכה, עם יד שמאל תפנו את הקשת לכיוון שאליו תרצו ויד ימין מאפשרת כיוון עדין. לחיצה על הטריגר בבקר הימני תשחרר את החץ אל עבר המטרה.

NightKnight - Aiming

בתחילה השליטה קצת מרגישה מאוד לא טבעית ודי קשה אבל גרף השיפור מהיר מאוד. בין השלבים מוצבות מטרות בשדה הקרב שפרוש מתחתיכם, וכאשר תדרכו את הקשת יהיה עזר שיראה לכם את המסלול הבליסטי של החץ. מומלץ להתאמן לפני שאתם מתחילים לשחק, על מנת לקבל תחושה וטבעיות מסוימת בפעולה. גם במידה ולא תעשו זאת, אתם תשתפרו מהר מאוד. גם ביכולות הפגיעה שלכם וגם בזריזות התפעול של החץ והקשת. טיפ: עצימת עין בלתי מכוונת לא תעזור לכם ;-).

השלדים מתחזקים, אבל גם השחקן

שלבי המשחק מחולקים לשבועות, כאשר בכל שבוע יש מספר ימים המהווים תתי-שלב. לרוב, בהתקדמות בין ימים יפתחו לכם פיצ'רים חדשים של כלי הנשק שלכם: עם הזמן יפתח לכם ארסנל של "דליים", שטבילה של ראש החץ בהם מוסיפה לו באף. אם תיגעו עם ראש החץ בלפיד שמונח לרגליכם, החץ יצית את המטרה ויגרום Splash Damage. בנוסף, תוכלו לירות על אלמנטים שונים במשחק שיעלו באש. באפים נוספים כוללים חץ שמקפיא את המפלצות, דלי רעל ועוד.

בנוסף תוכלו לפתוח קשתות נוספות, כאשר כל קשת מצויידת ב"כח על" משלה. על מנת להפעיל כח על זה תצטרכו להפנות את החץ והקשת אל השמיים, ברק ירד מהשמיים ויפגע בחץ, והכח מופעל. כוחות על אלו כוללים האטת זמן שמאפשרת לכם לירות יותר חצים בזמן שהשלדים מתקדמים לאט בסגנון Bullet-Time, או שיותר נכון לקרוא לזה Arrow-Time. כח על של קשת נוספת מבטל את הצורך לדרוך את החץ לאחור על מנת להשיג את המסלול הבליסטי הנדרש, קיימת קשת עם חצים מתופצצים ועוד. ניתן להחליף בין הקשתות השונות תו"כ המשחק בהתאם למצב המתפתח.

NightKnight - Fire Arrow

לא רק ארסנל הנשקים משתנה ומשתפר עם ההתקדמות במשחק. כאשר תסיימו שבוע של שלבים, עולם המשחק ישתנה אף הוא. עם הזמן יופיעו שדות חיטה אותם אפשר להבעיר באמצעות החצים הבוערים, חביות נפץ שניתן לפוצץ כאשר יש לידם כמות גדולה של אויבים. בנוסף, קיימים שערים, איתם ניתן להשפיע על מסלול התנועה של השלדים לאורך השלב, ובכך ליצור צווארי בקבוק אליהם תוכלו לרכז את המאמץ שלכם.

השליטה בשערים מתבצעת באופן חמוד למדי. על צירו של השער, בחלקו העליון מונחות 4 מטרות. עליכם לירות על המטרה שלכיוונה אתם רוצים לסבב את ציר השער, ובכך לשנות את האופן בו הוא משפיע על תנועת האוייבים. בדומה למשחקי Tower Defense אחרים, בחירת המסלול של השלדים היא די שרירותית. המשחק ייצור אותם בתחילתו של מסלול, והם ימשיכו בו עד שיגיעו לשער הטירה. נשמע פשוט, אך מאוד מאתגר.

מכיוון שלעיתים קשה לפגוע בשלדים מהנקודה בה אתם עומדים, בהמשך תיפתח לכם עמדה נוספת אליה תוכלו לדלג על ידי ירי של חץ לכיוונה. העמדה הנוספת תאפשר לכם לפגוע ביתר קלות באויבים שממקומים בזוויות קשות. ככל שמשחקים במשחק, רואים את השיפור ביכולת השחקן והשליטה בפיצ'רים השונים, ואז אפשר ליצור שילובים מעניינים, וממש "להיכנס" למשחק. שחקן טוב עם הזמן לא יצטרך להסתכל למטה על מנת לטבול את החץ בבאף הרצוי, ויעשה זאת באופן טבעי.

השדרוגים השונים והאלמנטים המפוזרים במפה מכריחים את השחקן לחשוב בצורה טקטית, ולא רק לכוון ולפגוע ככל האפשר בשלדים המגיחים מולו. השחקן צריך לחשוב כיצד לנתב נכון באמצעות השערים את השלדים על מנת שיתקרבו לאחת מחביות הנפץ לדוגמא. בנוסף, המשחק לא לוקח אתכם יד ביד. הרבה מהפיצ'רים השונים "נסתרים" מהשחקן, ועליו להבין לבד כיצד לנצל את הסביבה לטובתו.NightKnight - Time Bow

להישאב לתוך עולם של אגדות

הגרפיקה של המשחק פשוט מצויינת. אמנם המודלים הם פוליגוניים למדי, אבל העיצוב גורם לעולם ולדמויות להרגיש קריקטורותי במידה מסויימת ובכך נותן תחושה נעימה וזורמת שתואמת את רוח המשחק. האפקטים הויזואליים של התאורה מצויינים, ונדמה כי מנוע המשחק שומש במלואו. למרות העומס בשלדים על המסך, והאפקטים הויזואליים הנוספים של השימוש בבאפים השונים לחצים, לא הורגשה נפילה בכמות הפריימים לשנייה או בשיהוי בין תנועות השחקן לבין תגובת מערכת ה-VR.

עולם המשחק נראה פשוט מדהים, גם במצב הלילה שלו, שבו אנו נלחמים כנגד השלדים, וגם במצב היום הוקדשה מחשבה רבה, והעיצוב פשוט גורם לשחקן לרצות ולהישאר במצב זה ולהתרשם מהאלמנטים הויזואליים הנוספים ולחקור אלו אינטראקציות קיימות עם עולם המשחק (והן קיימות!)

האפקטיים הקוליים במשחק והמנגינות השונות מסייעות בכניסה לאווירה, וניתן פעמים רבות לאתר את מיקום השלדים גם באמצעות החיווי הקולי. המנגינה משתנה בהתאם למצב במשחק, ומשרה על השחקן לחץ ואימה כאשר המצב תואם זאת.

מה הלאה?

כרגע המשחק נמצא ב-Early Access ב-Steam, ועל פי צחי, איתו נפגשתי מפת הדרכים של צוות הפיתוח עמוסה לעייפה. המשחק  עדיין נמצא תחת פיתוח כאמור ונוספים לו פיצ'רים חדשים מדי פעם. צוות המפתחים מקיים קשר עם קהילת השחקנים דרך הרשתות החברתיות השונות על מנת לטפל בבאגים שונים ולסדרם בהקדם, ולשמוע אלו רעיונות יש לשחקנים.

מפת הדרכים של המפתחים כוללת בהמשך הכנסת מצבי משחק חדשים כמו מצב Survival, היכולת לרכוש אלמנטים נוספים ולשדרג אותם בכסף שמפילים השלדים, מבנים שמסייעים לכם להרוג את השלדים שתוקפים את המפה ועוד דברים אחרים ורבים. כמו-כן, הם מתכננים להכניס בשלב מסוים מצב של Co-Op מקוון בו שני שחקנים יוכלו לנסות להתמודד יחדיו אל מול נחיל השלדים, ובעתיד הרחוק: מצב Multiplayer!

ברגעים אלו עיקר המאמץ של המפתחים מושקע סביב הכנת המשחק לתערוכה במלזיה, וכולנו בגיימרספאק מחזיקים להם אצבעות שיעברו לשלב הבא.

NightKnight - Ghosts