זה לא סוד כמוס שניאו (Nioh) לוקח השראה מסדרת Dark Souls. לא בהכרח מדובר בדבר רע, כל עוד המשחק מוסיף טוויסט משלו לנוסחה או פשוט מבצע את העבודה בצורה טובה הוא יכול בקלות לעמוד על שלו. באספקט הזה, אני שמח להגיד, ניאו מצליח ללא רבב.

המשחק מתרחש לקראת סוף תקופת סנגוקו ביפן, בתחילת המאה ה-17. אנו משחקים בתור וויליאם, פיראט אירי (המבוסס בערך על דמות אמיתית) שיוצא למשימה להציל את הרוח השומרת שלו שנגנבת ממנו במסע שיביא אותו עד ליפן תוך כדי מפגש עם דמויות ידועות של התקופה זו. העלילה, לצערי, היא בין החלקים החלשים במשחק, נראה שהמפתחים כיוונו אותה לאנשים שמכירים את ההיסטוריה של יפן בתקופה זו, עם מגוון דמויות היסטוריות שכתובות לא רע, עם מעשיהן הידועים והידועים לשמצה מוצגים אבל בסופו של יום השחקן הישראלי הרגיל הממוצע לא יבין מי נגד מי ומה החשיבות של כל דמות מלבד שהיא חשובה באיזשהי רמה.

המשחק בנוי בצורה של משימות, כך שבכל משימה יש בוס בסוף תוך כדי שאתה מתמודד עם חקר האזורים במשחק והישרדות נגד מלאי האויבים שבשלב. המשימות מתרחשות על פני כל קצוות יפן ולצערי הן מראות עוד נקודה חלשה במשחק-למעט כמה משימות שהן במיקומים נהדרים כמו מצודת נינג'ות או שדה קרב במהלך מלחמה, רוב המשימות נמצאות במיקומים לא מאוד מעניינים שלא אחת מרגישים כאילו כבר היינו שם מקודם. כמו כן ברוב המשחק יש מחסור בסוגי אויבים כך שהשחקן ימצא את עצמו מתחיל להשתעמם מהשימוש הגבוה מאוד בשלדים ומפלצות אוני, ורק לקראת סוף המשחק מתחיל להיות יותר גיוון בסוגי אויבים כמו נינג'ות, קוסמים ושדים אחרים.

Nioh-004

המשחקיות במשחק הוא גולת הכותרת. מערכת הקרב מעניינת, טקטית ומאתגרת. לשחקן יש סוגי נשקים שונים: חרבות, גרזנים וחניתות בין היתר. כאשר לכל אחד מנשקים אלה שלוש דרכי התקפה: התקפה חלשה אבל מהירה, התקפה עוצמתית אבל איטית והתקפה בינונית שמאזנת בין מהירות והתקפה. בנוסף לכך יש קסמים לחיזוק עצמי, החלשה של אויבים והתקפה. נינג'וטסו שנותן גישה לסמים שמחזקים את הדמות וחפצים שמגוונים את הדרך להתמודד נגד אויבים ולבסוף כלי נשק לטווח ארוך שעליהם ארצה להרחיב. המעבר לשימוש בנשקים אלה הוא בלחיצת כפתור כך שאפשר מהר מאוד לירות חץ תוך כדי קרב או לירות בראש לאויב שעדיין לא שם לב לשחקן בשביל הריגה כמעט וודאית. כל זאת בלי לקטוע את המשחקיות כמו שבדרך כלל הרגשתי בסדרת Dark Souls ואני מקווה ש-From Software יאמצו את השיטה הזו. לסיכום לא חסר דרכים להרוג ולבנות את הדמות כך שתהיה מותאמת לאיך שהשחקן רוצה לשחק והמשחק קשה מספיק שהשחקן יהיה חייב להשקיע בשיטות שונות.

אלמנט נוסף שהמשחק מרחיב מתוך סדרת Dark Souls הוא מד המאמץ (הנקרא Ki במשחק). איזון של המאמץ היה תמיד חלק מהמשחקים, כדי לא להיתקע במצב של חוסר אונים אבל ניאו לוקח אלמנט זה צעד אחד קדימה. אחרי כל קומבו מתקפות אפשר ללחוץ ברגע הנכון על השלט בשביל להחזיר חזרה חלק מהקי, מה שעוזר להמשיך במתקפה ללא עצירה. בנוסף יש מתקפות שעיקרן הוא הורדת קי ליריב, וכאשר נגמר ליריב הקי, הוא, כמוך, חושף את עצמו למתקפה קטלנית, או במקרה של שדים יתקשו להתקיף חזרה. ישנם בוסים שהרבה יותר קל לנצח בדרך זו, בייחוד האנושיים מביניהם שיגנו מרוב המתקפות.

הבוסים בהחלט מצריכים אסטרטגיות שונות. הם כולם קשים ויבחנו את יכולות השחקן עד הסוף. בין הבוסים יש גיבורים היסטוריים ושדים מחרידים. הבוסים מעוצבים טוב, מגוונים לכל זירה וכיף להילחם נגדם….. בין פרציי קללות כל פעם שהורגים אותך.

ss_04

המשחק משתמש בשיטה של שלל, בדומה לסדרת Borderlands, כאשר לאורך המשימה השחקן אוסף כלי נשק ושריון שאויבים מפילים או אשר חבויים בתיבות אוצר. מצד אחד מנגנון זה נותן סיבה נוספת לחקור את הסביבה במשחק ותמיד כיף למצוא דברים חדשים, אבל מצד שני, מנגנון זה מוריד מהאדר של מציאת נשק חדש כאשר אתה תמיד יודע שרוב הסיכויים שעוד רבע שעה אתה הולך למצוא משהו טוב יותר ואני מעדיף את השיטה של Dark Souls, שכל נשק הוא מיוחד בפני עצמו ואין אינסוף עותקים של אותו נשק עם מספרים גדולים יותר.

מבחינה גרפית המשחק נראה מעולה ורץ לרוב חלק (על פס4 רגיל). האויבים, הדמויות והאיזורים נראים נהדר, כאשר במיוחד ראוי לשבח את עיצובי השריונות והנשקים שהשחקן אוסף אשר מלאים בפרטים. לפעמים העדפתי סט שריון שנראה טוב על גבי אחד שטכנית עדיף מבחינת מספרים אבל נראה פחות טוב. מבחינת סאונד, המנגינות במשחק נשמעות טוב אבל אני לא זוכר אף מנגינה במיוחד. האפקטים טובים, עם נשקים ואויבים שנשמעים מתאימים למה שמצופה מהם.

Nioh-005

במשחק יש גם כמה אלמנטים של אונליין: ניתן לזמן שחקנים שיעזרו לך במידה ואתה מתקשה ויש גם אופציה להצטרף לשבט במאבק בין-שבטי כאשר כל שבט נותן הטבות משלו (פיצ'ר שלצערי לא מצאתי את עצמי חוקר לעומק), אבל הרעיון הכי מעניין הוא שבמקרה של מוות שחקנים אחרים יראו את הקבר של הדמות ויוכלו לזמן פנטום שלו, שבמידה וינוצח, יפיל את הציוד כך שיהיה ניתן לאסוף אותו. אל דאגה, לא מאבדים ציוד במידה והפנטום מנוצח וזה רעיון נחמד עם ביצוע לא רע.

לסיכום, ניאו הוא משחק מצוין, בעל כמות אדירה של דרכים לעצב את הדמות וגיימפלי מהנה שמרחיב על פני סדרת Dark Souls תוך כדי הוספת אלמנטים משלו ליצירת משחק שמרגיש שונה תוך שמירת כל מה שטוב. המשחק הראשי ייקח בסביבות 30 שעות לסיים בפעם הראשונה עם עוד רמות קושי שנפתחות אחר כך ועוד ציוד לאסוף בשביל להפוך לסמוראי האולטימטיבי.