The Witcher 3: Wild Hunt הוא המשחק החדש בסאגת הוויצ'ר של CD Projekt Red, והוא זמין כבר עכשיו על המחשב האישי וקונסולות הדור החדש. גם הפעם תשחקו את גרלד מריביה – צייד מפלצות, לוחם, מאהב ותותח-על באופן כללי. כמו במשחקים הקודמים, הוויצ'ר 3 הוא משחק תפקידים בעולם פתוח שמונע קדימה בעיקר ע"י הסיפור שלו. ישנן מספר דרכים להשלים קווסטים, כל אחת עם התוצאות שלה, ודגש אמיתי על ההשלכות של המעשים שלכם, בניגוד לשימוש במערכת מוסר גנרית. לפני שנתחיל את הביקורת, תרשו לי לספר לכם סיפור – סיפור על אהבה, אובדן ולמה לעולם לא כדי להטריד אדם עם שתי חרבות שרק מנסה ליהנות ספל של בירה מקומית בטמפרטורת החדר.

לפני מספר שבועות, בפונדק דרכים שתקוע באמצע שום מקום, איבדתי את עשתונותיי והרגתי שני אנשים. הם היו שיכורים, אני הייתי מצוברח, ובאמת לא הייתה לכך שו סיבה מעבר להיותם במקום הלא נכון בזמן הלא נכון. זו הייתה בעיקר אשמתם בכל מקרה; מה הם חשבו שיקרה כשהם מסננים עלבונות מבין שינייהם העקומות ומנופפים באלות שלהם לכל כיוון? זה נגמר באותה מהירות שזה התחיל – אחרי הכל, אלה אינה אתגר גדול לחרב פלדה – ואני רכבתי הלאה. לאף אחד לא באמת אכפת מכמה שיכורים מתים, יש מלחמה! ובכן, למישהו כן אכפת – היום, שבועות רבים אחרי המקרה, איזו זקנה מהפונדק זיהתה אותי. היא התחילה לצעוק ועשתה סצנה, אבל כמובן שאף אחד לא האמין לה, היא רק זקנה משוגעת. אחרי הכל, כולם יודעים שגרלד הוא בחור מן השורה שלעולם לא יבצע מעשה כה נורא. רק אתמול הוא הציל משפחה שלמה משודדים! גיחיתי קלות מתחת לשפם והמשכתי ללגום מהבירה בטמפרטורת החדר שלי.

זו רק דוגמא אחת מיני רבות לכמה הוויצ'ר 3 לוקח ברצינות את המעשים של השחקן ושוזר עולם עשיר וחי המותאם להחלטות שלו. הגנת על איכר אקראי ממתקפת טורפי גופות? הוא יזכור את טוב ליבך יקפוץ לעזרתך ברגע האמת. הראת רחמים כלפי אויב ונתת לו לחיות בתמורה לכך שיברח ולעולם לא ישוב? חבל, כי הוא יחזור עם חבורת לוחמים קשוחה כתגבורת. אלה הן רק כמה דוגמאות קטנות – החלטות שאתם לא משקיעים יותר משנייה של מחשבה לפני שאתם מבצעים אותן. רק תחשבו על כמה שונה הסיפור שלי היה יכול להיות – עשיתי אולי שלוש או ארבע בחירות כדי להגיע לתוצאה שהגעתי אליה.

The_Witcher_3_Wild_Hunt_Hal

להחלטות הגדולות במשחק יש השלכות אפילו יותר מרחיקות לכת: כפר שלם יכול להימחק מהמפה רק בגלל שאתם החלטתם לשחרר רוח יער תמימה למראה מהכלא הקסום שלה, גבר יכול לסיים את חייו רק בגלל שלא השארתם לא אף ברירה אחרת או סוחר בסף פשיטת רגל יכול לחזור לשגשג שוב אם רק תעצרו ותעזרו לו. בין אם תרצו בכך או לא, הגורל של כל אדם בו תיתקלו ישתנה לטובה או לרעה – אפילו אם תבחרו לעמוד בצד ולא להתערב, עדיין תיהיה לכך השפעה ובהמשך האדישות שלכם תחזור לרדוף אתכם. הבחירה היא תמיד שלכם. תוכלו אפילו לבחור לגדל זקן, למרות שזו פחות בחירה ויותר תופעת לוואי של עצלנות.

אבל כמובן שכל הבחירות הכבדות במשחק לא שוות דבר אם העולם עליו הן משפיעות לא מעניין אתכם. בוויצ'ר 3, לא רק שהעולם יעניין אתכם, הוא ישיר וירקוד במחול צבעוני של פיתוי. הוא ילחש במתיקות מעל הביצות של וולן, השדות הפתוח צפונית לנהר הפונטר, ההרים המושלגים של איי סקאליגה, והכל היערות, העמקים והגאיות שביניהם. הוא מפתה ומעודד אתכם לחקור את כולו, לראות כל מה שיש לו להציע ולא להשאיר אבן אחת במקום. לא משנה לאן המסע שלכם ייקח אתכם, תמצאו עולם עשיר מלא באירועים קבועים ואקראיים שימשכו אתכם פנימה עד תסתכלו מסביב ותבינו שטיילתם קילומטרים רבים מיעדכם, מבלי ששמתם לב בכלל. במסע דהירה אחד נתקלתי בקן של מפלצת, אותו עצרתי להרוס, אוצר חבוי ומעגל אבנים קסום. בדיוק כשסיימתי את המדיטציה במעגל, איכר מבועת וחבורה של טורפי גופות הגיחו מתוך היער. עבודתו של צייד מפלצות לעולם לא נגמרת.

The-Witcher-3-Wild-Hunt-2

אם נבחן את הפן של ציד המפלצות קצת יותר לעומק, נגלה שהעולם מלא בהזדמנויות לצייד בעל תושייה. ישנם בתי רדופים, מערות מסתוריות, כפריים אבודים ושודדי-זאב בכל חור. ישנן גם רוחות, שדים, ליליות וערפדים בכל הצורות הגדלים, בנוסף לבני אנוש רגילים העם חרבות חדות ובלי שום דבר להפסיד. למרות שהציד עצמו יכול להפוך למחזורי די מהר, זה לא הופך אותו לפחות כיף – המשחק מדגיש מוכנות מעל לכל השאר וקטעי איסוף המידע והגישוש, ממש לפני שכל האלימות מתחילה, הם בדרך כלל מהנים. שימוש במתקפות הנכונות, הפצצות הנכונות, הסימנים הנכונים והשיקויים הנכונים, בעיקר ברמות הקשות, עושה את כל ההבדל בין ניצחון מוחץ וארנק מלא לבין סוף מר באיזה נקיק בלי שם.

בעולם של הוויצ'ר, אתם צריכים לעבוד קשה בשביל מה שאתם רוצים – ממש גרלד עצמו. חוץ מכסף וצמחי מרפא, הצלחה נמדדת גם על ידי מוחות של טובענים, ציפורניי מכשפות וכבדים של טרולים. לאלה מכם שמכירים את סדרת המשחקים, רק אומר שהאלכימיה חוזרת והיא הרבה יותר ידידותית למשתמש הפעם. ואלה שרק מצטרפים אלינו, אתן הסבר קצר. להיות צייד מפלצות לא כולל רק להרוג את הוויברן שמקנן בראש המגדל. זה גם אומר שצריל לדעת אילו חתיכות של אותו וויברן שוות הרבה כסף בשוק, אילו חתיכות לא שוות דבר והן לא יותר מזבל מטפטף, ואילו חתיכות הן היקרות מכל – מרכיבים אלכימיים שמשמשים לרקיחת שיקויים, שמנים ופצצות בהם גרלד יכול להשתמש כדי להשיג יתרון בקרב. כדי להפחית את הצורך טחינה רפטטיבית של מפלצות רק כדי להשיג רכיבים, וויצ'ר 3 מאפשר לכם לרקוח את השיקוי פעם אחת ולהשתמש בו לנצח. שלא כמו במשחקים הקודמים, כל מה שתשתו תמיד ימלא את עצמו בפעם הבאה שתעשו מדיטציה.

להשתמש בשיקויים, פצצות ושמנים כל קרב אולי נשמע קצת מוגזם, אבל תזכרו – האוייבים שלכם לא טיפשים. בני אדם יעבדו ביחד, ונושאי חרב ישמחו להסיח בזמן שקשתים ימלאו אתכם חצים ממרחק. אוייבים התוקפים בלהקה, כמו זאבים או טובענים, תמיד יזנקו עליכם כגוש אחד של שיניים וטפרים. גם אוייבים מעופפים ינצלו את היתרונות שלהם ויתיזו עליכם רעל או אש מלעלה, בעוד שטורלים או גלמים יהממו אתכם במכה ואחת ויסיימו את העבודה בזמן שאתם עוד מנסים להבין מה קורה. באופן כללי, הקרב הוא מהיר ועצבני – בלט קטלני של התחמקויות, מכות נגד וסימני קסם. סגנון הלחימה הייחודי של גרלד מאפשר לו לעבור מעמדה מגננתית למהלך התקפי שנגמר באיבחת חרב כבדה שתסיים את הקרב. התלונה היחידה שיש לי היא כלפי מערכת הנעילה – להינעל על אוייב אחד בתוך קהל יכול להיות קצת בעייתי כשהמשחק בוחר דווקא באוייב הרחוק ממך ומשאיר אותך חשוף למכות מהצד או מאחור.

iErEH1T

כל ההרג הזה יכול להיות קצת מעייף, ואולי תרצו להירגע עם בירה קרה ולשם שינוי להשאיר את החרבות בנדן שלהן. גם כאן וויצ'ר 3 בא לקראתכם ומציע שלל פעילויות והסחות דעת לכל צייד יגע. נראה שפוקר קוביות כבר לא כזה להיט בקרב הסוחרים והזבנים, ועכשיו כולם משחקים במשחק קלפים תחרותי הנקרא "גוואנט". תוכלו להתמודד מול כמעט כל דמות במשחק, וישנה אפילו אליפות אזורית אליה תוכלו להירשם ברגע שתהיה טובים מספיק. כמובן שאף משחק וויצ'ר לא יהיה שלם בלי האפשרות להכות מישהו בפרצוף – אז תורידו את החולצה שלכם ותהנו מהמדע המדויק של קרבות אגרופים בכל כפר או עיר. אומנות האגרוף פופולארית מתמיד – מקרבות בסמטאות בוציות ועד לתחרויות מסודרות בפונדקים, תוכלו לבזבז לא מעט זמן ולהרוויח לא מעט כסף בעזרת שני האגרופים שלכם. כמו משחק הגוואנט, גם ללכת מכות זו דרך לגיטימית לפתור חלק ממשימות הצד, אז כדאי לכם להמשיך להתאמן בפעילות הצד הזו. ולבסוף, למה להשקיע בסוס מהיר וחזק אם אתם לא יכולים להתחרות איתו? אז הכינו את האוכפים שלכם וצאו למרוצים – שם תוכלו להמר בגדול וכנראה גם להפסיד בגדול, תודות למספר בעיות עם השליטה בסוס.

העובדה שאתם יכולים לעשות את כל הפעילויות הנ"ל לפני שגם בכלל מריחים את הסיפור הראשי, רק מעידה על גודל עולם המשחק. כיאה למשחק עולם פתוח, הוויצ'ר 3 לא תוחם אתכם באזור אחד. ברגע שתסיימו את האוזר ההתחלתי, אתם חופשיים לבחור האם להתחיל במסע האפי של גרלד, או להתחיל לחקור את ים סימני השאלה שמופיע לכם על המפה. המשחק גם יודע לקחת את הזמן שלו ולהציג את ההיסטוריה של העולם בכמויות קטנות – אתם לעולם לא מופצצים בשמות ובתארים שאתם לא מבינים. הוא מוביל אתכם יותר מאשר דוחף בכוח, עם שמות של אומות, מלכים ומפלצות שמגיעים בטפטופים ולא במבול שכמעט מטביע אתכם. בדומה, גם מכניקות המשחק מוצגות במשחק אימון קצר שניתן לדלג עליו עם רוצים. בגדול, המשחק מרגיש מאד ידידותי לשחקן המתחיל.

The_Witcher_3_Wild_Hunt_Alas_poor_Yorick

קצת קשה לבחור סיפור ראשי אחד מבין כל מה שהולך בוויצ'ר 3, מכיוון שיש כל כך הרבה מה לעשות בקנה מידה כמעט עולמי. כמובן שיש את ה"צייד הפראי" עצמם ואת המסע של גרלד לאתר את ביתו המאומצת סירי. אבל בחוץ גם משתוללת מלחמה – אימפריית נילפגארד תוקפת מהדרום, טמריה ורודניה הצפוניות לא מסוגלות לשתף פעולה ודי מהר תבינו שלא משנה כמה תנסו להישאר ניטרליים, גרלד לא יכול שלא להשפיע על תוצאות קרבות ואולי אפילו המלחמה כולה. תוסיפו לזה קנוניה שמכסה את איי סקליגה, עוד שכבה של מאבקי כוח בעיר החופשית נוביגראד וקמצוץ של איכרים חסרי כח שרק מנגסים לשרוד בכל מחיר. זה לא יפתיע אתכם לדעת שרק הסיפור הראשי יכול בקלות להימשך מעל ל-100 שעות.

ברגע שכן תחליטו להתחיל להתקדם עם הסיפור, תגלו שלא משנה באיזה שביל תבחרו, תמיד תמצאו כתיבה יוצאת מן הכלל והשלכות רציניות שלא מפסיקות להופיע. דמויות יגיבו לפעולות כמו שהייתם מצפים מאנשים אמיתיים להגיב. אם שיקרתם למישהו כדאי מאד שתדאגו לשמר את השקר בשיחות המשך, אבל כך גם חברויות ובריתות – חברים לא אוהבים שמתעלמים מהם, והם עלולים להתיחיל להתעלם מכם בחזרה אם תזניחו אותם. שקרים עלובים יתגלו בסופו של דבר, וכנראה שתאבדו יותר ממה שהשגתם בעזרתם. אותם שקרים ובריתות יכולים להיות עם דמויות מאד מרכזיות בעולם של הוויצ'ר – גרלד רגיל לחברתם של בני מלוכה ואצילים, וככל שהסיפור מתקדם אולי תמצאו את עצמכם במעמד להחליט על גורל העולם כולו. לא רע בשביל צייד מפלצות פשוט.

הוויצ'ר 3: הציד הפראי הוא משחק רציני. יש מלחמה בחוץ, קונפליקטים בשפע, העולם עגום ומדכא, ושום דבר כבר לא בטוח. אבל זה לא אומר שלא תוכלו למצוא את הזמן לעשות קצת שטויות. בין כל גירושי השדים וקטילת אנשי הזאב, הצלתי מחבת, הגנתי באבירות על עז ורכבתי על עכבר. גם חציתי מבוך של גבינה קטלנית, עזרתי לטרול לצבוע את הגדר שלו וטבחתי בלהקה שלמה של זאבים מפוחלצים (הם התחילו). הכל כחלק מהסיפור או סתם מפוזרים ברחבי העולם – חלקם ברורים לכל וחלקם חבויים. המשימות הרציניות והשטותיות משלימות אחת את השנייה ונהנתי מאד משני הפנים הללו באופן שווה. בכל הכנות, מי לא רוצה להיתקע בתוך מערה ולשמש כסנדר לזוג טרולים בררנים?

ss_d5b80eb63c12a6484f26796f3e34410651bba068.1920x1080

לדיבוב מגיעה התייחסות מיוחדת. אני מודה: ברוב המשחקים אני קורא את שורות הטקסט ומדלג על קטעי הדיבור. אני קורא מהר יותר ממה שהדמויות מדברות, ואני בטוח שזה משהו שרבים מכם עושים גם כן. לא כאן. הדיבוב בוויצ'ר הוא פשוט מעולה – ולא רק הקולות עצמם. דמויות מדברות בגישה ובאינטונציה להם הייתם מצפים – המשרת הראשי של קיסר נילפגראד לא נשמע כמו מוכר דגים מנוביגראד. ביריון ברחוב לא נשמע בכלל מוכר בחנות, והמוכר לא נשמע בכלל כמו מלך. ברוב הדיאלוגים מצאתי את עצמי מניח את השלט ופשוט… מקשיב. אפילו הגעתי לנקודה בה חלק מהדמויות נשמעו כל כך יחודיות ואמיתיות, שהייתי יכול לזהות אותן רק לפי הקול שלהן. זה בהחלט אומר משהו על האיכות וכמות העבודה שהושקעה פה.

אין סוף להתפעות בוויצ'ר 3. במשך למעלה מ100 שעות אתם תחוו שמחה, עצב, תסכול ואולי אפילו אהבה, וזה רק אם תתמקדו בסיפור. תתחברו לדמויות ותכניסו את עצמכם למצבים מסוכנים רק בגלל שאתם לא יכולים לראות חבר סובל, או שתשנאו מישהו כל כך עד שתעדיפו להרוג אותו ולאבד בן ברית. אם אתם אוהבים סיפור טוב, הוויצ'ר 3 הוא משחק בשבילכם. אם אתם אוהבים לחקור עולם ענק ועשיר, הוויצ'ר 3 הוא משחק בשבילכם. אם אתם אוהבים משחקים בהם הסיפור מושפע מהבחירות שלכם, ניחשתם נכון – הוויצ'ר 3 הוא משחק בשבילכם. האמת היא, אם אתם פשוט נהנים ממשחקים מצויינים ויבלעו לכם את כל הזמן הפנוי, אז הוויצ'ר 3 הוא משחק בשבילכם.